Svar: Vil ikke spise andet end most mad og grød
19. april 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Stinne
Da din datter nu er blevet et år, så burde hun kunne tygge og spise almindelig mad som I andre får. Samtidig har hun dog også en alder, hvor hun er og bliver mere selektiv end tidligere og derfor er det også vigtigt at bibeholde hendes lyst til at spise, hendes interesse for mad, og den har hun jo.
Min umiddelbare tanke er derfor at du skal prøve at give din datter begge dele, så hun både får mos, men også får mad i stykker. Det vil sandsynligvis være en fordel for hende at maden er opdelt, så hun kan se på maden om den skal tygges eller synkes eller bliver hun forvirret og vil måske slet ikke spise. Så begge dele, men adskilt.
Jeg forestiller mig f.eks. at hun godt kan få kartofler og grøntsager most med lidt sovs på tallerkenen og få dette med ske, men ved siden af ligger også lidt kød i stykker, lidt pastaskruer, brød, kartoffelbåde eller lignende, - hvad I nu får at spise - som hun selv skal tage op og tygge.
Det samme til frokost - giv hende rugbrødshapsere og rester fra aftensmaden i stykker og suppler så med lidt grøntsagsmos, så hun også får noget som mætter og som er let for hende samtidig med at det er en sufficient kost. I takt med at hun bliver bedre til at spise mad i stykker, så skal grøntsagsmosen laves om til lidt kogte gulerødder, ærter, majs osv. som hun fint kan spise i stykker.
Havregrød om morgenen er helt okay - i weekenden kan I forsøge med en bolle eller hvad I andre nu spiser. I løbet af dagen skal hun ikke have mere grød.
Udnyt at børn ofte er rigtig glade for frugt og bær og lær hende at tygge ved at give hende netopfrisk frugt og bær. Nu er det muligt at få både jordbær og hindbær i butikkerne og det vil være en rigtig god øvelse for hende at spise bær - det er blødt, skal alligevel tygges lidt og så smager det skønt.
Når I har fornemmelsen af at hun sagtens kan - for det handler jo også om øvelse, så er det vigtigt at I stille og roligt lader mere og mere mad blive serveret i stykker, men lad det ske i rolige etaper, så hun ikke ender med at fravælge maden helt. Netop med den alder hun har nu er det enormt vigtigt at fokusere på hendes lyst til at spise.
Håber at ovenstående hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske