Brev:
Kaos i søvnrytmen
19. april 2007
Alder:
3 mdr.
Kaos i søvnrytmen
Hej Helen
Jeg har en søn, der lige er fyldt tre, og en datter der er lige knap 12 uger. Det drejer som om den lille.
Indtil hun blev 2 mdr., sov hun som vinden blæste. Jeg havde ikke forventet andet, da min søn var lige sådan. Han var ingen syvsover, og er det stadig ikke.
Min datter er dog noget mere ”klæbende” end han var. Hun sov på maven på enten mor eller far – der kunne hun sove i timevis. Men hun sov ikke længe selv liggende. Kun om natten kunne vi som oftest få hende til at ligge i liften selv, afløst af en tur på maven af mor eller far i ny og næ.
Da hun så rundede de 2 mdr., skete der en ændring fra den ene dag til den anden. Pludselig sov hun 3 timer om formiddagen og 3 timer om eftermiddagen. Rigtig dejligt! Så var der lidt tid til sig selv og vasketøjet og diverse – og ikke mindst til storebror.
Hun blev lagt mæt og vågen ned i liften, ud i barnevognen, og så sov hun bare derudad! Vågnede nogle gange, fik sutten, lidt ryk i barnevognen, og så sov hun videre. Barnevognen stod som oftest stille, men af og til gik jeg ned og handlede eller andet – hun sov igennem det hele.
Det holdt dog kun i 14 dage, så ændrede det sig til det gamle mønster. Nu sover hun max 45 minutter ad gangen om dagen. Hun falder kun i søvn, hvis jeg sidder eller går med hende, så kan jeg lægge hende i liften og ud i barnevognen, men hun vågner efter max 45 minutter. Forsøger jeg at lægge hende, når hun er vågen, skriger hun helt vildt. At rokke barnevognen gør hende kun mere rasende. Det virker, som om hun bliver stresset af det, som andre børn finder beroligende…
Jeg kan nu ikke længere gå ture med barnevognen, for hun vågner efter kort tid og skriger helt hysterisk, så tårerne sprøjter. Hun falder til ro, når jeg tager hende op, men så snart jeg lægger hende igen, skriger hun. Og selvom jeg så gerne ville ud med barnevognen, så tør jeg ikke, for jeg har simpelthen ikke nerver til at gå med et så ulykkeligt barn.
Jeg må derfor køre i bil ned til børnehaven, så jeg hurtigt kan komme hjem, hvilket jeg er rigtig ked af, da det er en rigtig god tur sammen med min søn, hvor vi ellers har kunnet snakke om, hvordan han har haft det. Men det går jo ikke med et storskrigende barn, der stresser moren helt ekstremt!
Når hun har sovet de max 45 minutter, så virker hun frisk – hun smiler og griner og fægter med arme og ben. Omvendt så falder hun i søvn igen med det samme, hvis jeg lægger mig med hende på min mave – og der kan hun så sove, så hun i alt kommer op på de 3 timer. Men det lægger jo i høj grad beslag på mig. Om eftermiddagen og aftenen har vi så skiftevis hver sit barn, fordi hun bare ”hænger” på en af os.
Ellers er hun et glad barn, der gerne vil ”snakke”. Hun er meget bevidst og har faktisk været det, siden hun blev født. Hun elsker sit aktivitetstæppe, hvor hun kan ligge meget længe og ”lege”. Hun klynker og græder kun, hvis hun er sulten eller træt – eller har luft i maven.
Om natten sover hun som en drøm! Hun er flaskebarn og får det sidste måltid ca. 19.00/19.30. Falder i søvn hos enten mor eller far. Bliver lagt i liften. Vågner igen ca. 01.00 og spiser og sover videre i liften til ca. 06.00/07.00. Nogle gange spiser hun en ekstra gang om natten, og selvom hun godt kan vågne op, kan vi sagtens lægge hende tilbage i liften, hvor hun så selv falder i søvn.
Der har ikke været nogen ændringer i hjemmet af nogen art. Jeg synes ikke; at vi er ”for hurtige” til at tage hende op – hun må vente lidt, da der jo også er en storebror, der kræver sin del af opmærksomheden.
Jeg synes, at jeg er god til at læse hende – jeg er sikker på, at hun er både mæt og træt. Og hun vågner ikke op, fordi hun er sulten.
Hvorfor er hun pludselig ”ude af rytme” igen?
Er der noget, jeg kan gøre for at hjælpe hende tilbage i rytmen?
Sker der noget med hende udviklingsmæssigt som gør, at hun pludselig er blevet ”klæbende” igen.
Måske har hun ikke brug for at sove så meget, når hun sover så godt om natten? Men hun har hele tiden sovet godt om natten – og så alligevel nappet de 2 x 3 timer i barnevognen.
Håber, du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Ermelin