Svar: Kaos i søvnrytmen
19. april 2007
Alder:
3 mdr.
Hej Ermelin
Velkommen igen, dejligt at høre fra dig og tillykke med lillesøster:o)
Det lyder som om I har fået jer en lille pige, som har rigtig meget behov for nærhed og kontakt og min umiddelbare tanke er derfor om du har en bæresele eller en slynge til hende? Da hun har så meget brug for at være i favn, så synes jeg du skal overveje om det ikke kunne være en mulighed at bruge f.eks. en slynge, så I fortsat kan gå til børnehave alle sammen.
Du skriver at din datter er meget nysgerrig og jeg tænker at hvis hun er en af de børn som er rigtig meget på og meget gerne følger med i alt omkring sig, så er det måske derfor hun protesterer mod at blive lagt i barnevognen. Hvis hun derimod er i en slynge, så vil hun få kontakten samtidig med at hun kan følge lidt med i verden. En slynge kan også være god at bruge derhjemme, så du kan være rundt på hende samtidig med at du kan få lave lidt praktisk.
Derudover tænker jeg om du mon kender til en sansegynge? Måske vil det virke beroligende på hende at kunne ligge på en sådan, hver gang hun spjætter så bevæger den sig og hun bliver på den måde vugget lidt frem og tilbage og hun vil kunne ligge og følge med i hvad der sker omkring hende.
Jeg nævner disse ting fordi jeg får fornemmelsen af at hun netop hører til de børn som på en gang gerne vil følge med og interesserer sig meget for verden omkring sig, men som samtidig også har enormt behov for fysisk kontakt og nærhed. Jeg tror derfor ikke hun som sådan er 'klæbende' jeg tror mere det er hendes personlighed, at hun er mere sensitiv, følsom af type.
Der er forskellige ting som kender tegner disse børn. Det er f.eks. et ekstra stort behov for kropskontakt/vil konstant være "på arm" og protesterer måske mod at ligge i barnevogn. De har nogle gange svært ved at overgive sig til søvnen og de sover ofte lidt mindre end andre børn. De har behov for at være meget i bevægelse, de bliver let overstimuleret fordi de indtager så mange indtryk, som de har svært ved at bearbejde og samtidig kan de også blive klynkende og pylrede, hvis de ikke bliver stimuleret nok. De har ofte et stort tryghedsbehov som viser sig ved at de meget gerne sover sammen med forældrene både dag og nat.
Måske kan du nikke genkendende til denne beskrivelse. I USA kalder man disse børn for "High Need Babies". Jeg skriver dette for at fortælle dig at din lille pige er en fin pige, der er ikke noget galt med hende.
Det vil være en god idé at du svøber hende, så hun ikke kan spjætte med arme og ben, vågner op og bliver urolig. Når hun vågner efter de 45 minutter så skyldes det sandsynligvis at hun på dette tidspunkt skifter søvnfase og hun har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Hvis hun er svøbt, så hjælper du hende med at holde sammen på sig selv, at samle sig både rent mentalt (lukke verden ude) men også rent fysisk. Prøv derfor at gøre svøbning til en del af putteritualet. En sutteklud er en god idé at blive puttet med, måske især hvis den lugter af mor.
Måske kender du bogen "Svøb dit barn" - du finder den i min bogguide. I forhold til søvnvaner så er der også den nye "Sov Godt - en guide til forældre" som du også finder i min bogguide og som måske vil kunne hjælpe jer.
Hvad tænker du om dette - håber du kan bruge mine tanker og at beskrivelsen passer på din lille datter, jeg tror det :o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske