Svar: Sommerferie - 4 mdr.
19. april 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at du godt kan rejse til Danmark med jeres søn i 3-4 uger uden far. Børn kan have og har ofte flere tilknytningpersoner og er således tilknyttet både mor og far, bedsteforældre og andre og i forskellig grad. Han vil i kraft af den alder han har, ikke kunne forstå, hvor far er henne og man kan ikke forklare ham det. Man vil således ikke kunne fortælle ham og han vil ikke kunne forholde sig til om far og han ses igen om 3 timer, 3 dage eller 3 uger.
Derfor må man også forvente at han kan virke afvisende overfor far, når de to ses igen. Hvor far naturligt vil savne ham og være meget glad for at se sin søn, gerne holde ham osv. så vil jeres dreng godt kunne reagere med at græde, hellere ville være hos mor osv. Det er ikke sikkert det sker, men det skal I være forberedt på. I forvejen vil selve alderen - de 8 måneder gøre at jeres dreng er igang med separationsfasen og derfor kan være lidt mere afvisende og tryghedssøgende i forskellig grad, som en del af hans naturlige udvikling.
I kan hjælpe jeres dreng ved at lave et billedalbum, hvor I indsætter billeder af ham, dig, far, huset, bilen osv. De ting som I kender hjemmefra og også far - alt det som er en del af hans dagligdag og som et eller andet sted kan fortælle ham at far ikke er forsvundet, men er der stadigvæk. Et billedealbum kan således hjælpe en dreng i hans alder, hvor en telefonopringning og faste aftaler om hvornår man ringer, kan hjælpe større børn.
I nogle familier arbejder den ene forælder meget i udlandet, sejler en del, er på en boreplatform, kører som langturschauffør eller lignende, hvilket betyder at familien i flere dage ikke er samlet. Dette kan fungere rigtig fint for nogen og for andre fungerer det ikke - sådan er familier jo forskellige.
Det man også skal tænke på er at far jo også går glip af noget og er han indstillet på det. Nu er der kun tale om 3 uger og det er trodsalt kun den ene gang, så umiddelbart tror jeg ikke det vil ødelægge noget for hverken far eller søn, men det er klart at du har dine overvejelser og det skal I naturligvis også have. Det vigtigste er dog at jeres dreng har en tilknytningsperson hos sig og der er jo ikke tale om at I begge forsvinder ud af hans liv, som hvis I rejste væk og lod ham passe af andre:o)
Med hensyn til sommer og sol, hvor I bor, så tænker jeg at du må forsøge at lære af de lokale. Vi har jo ikke så høje temperaturer i Danmark og derfor ikke samme problemer. Det er godt med aircondition, men ellers tænker jeg at man jo ofte syd på gør det modsatte af hvad vil gør i Danmark. Når solen skinner her, så åbner vil alle døre og vinduer og lukker lys og luft ind. Syd på har man skodder for vinduerne og lukker dørene, så huset på den måde holdes køligt. Samtidig er man rigtigt gode til at have hængekøjer og lignende i skyggen, så man kan være ude og slappe af, få sin middagslur osv. med i skyggen udendøre.
I skal naturligvis sørge for at jeres dreng får væske nok. Væske er langt vigtigere end mad. Sveder han er det også rart at få et bad, som svaler.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske