Svar: Søvnudfordringer - 6 mdr.
20. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Dorthe
Det er rigtigt at der sker meget med børn omkring 6 måneders alderen. Mange forældre oplever at barnet ændrer sovevaner og at barnet generelt virker sværere at tilfredsstille, - mange forældre har oplevelsen af ikke helt at slå til og mødre fortælle tit at de synes de gir og gir og barnet er alligevel ikke tilfreds.
Din datter lyder nu til at være glad nok og det er vigtigt at fokusere på. Hun lyder som om hun er rigtig godt igang med en god udvikling og som om hun lige nu øver sig rigtig meget motorisk. Børn øver sig motorisk både om dagen og om natten og ofte i søvne - derfor sover de mere uroligt - der er simpelthen tale om en fysisk uro. Samtidig sker der ofte det at barnet får sig langt i en anden stilling og har svært ved selv at komme videre, få sig lejret og puttet godt igen, og så vågner de og er lidt pjevsede, kede af det.
Søvnen ændrer sig generelt og de fleste børn begynder også at kunne nøjes med to lure i løbet af dagen, hvor de tidligere har sovet 3 gange dagligt. Deres indtag at skemad øges og deres opmærksomhed på verden bliver anderledes. De fleste børn vil godt kunne sidde med ved bordet i høj stol, når de er 6 måneder gamle og de begynder således at deltage i familielivet på en anden måde og får nogle nye og anderledes indtryk. De kan sidde med en brødskorpe og lignende i hånden og begynder således at kunne lidt selv og nyder dette i fulde drag.
6 måneders alderen er også den alder hvor mange børn begynder at få tænder, det giver også en ændret søvn - det gør lidt ondt lige der hvor tænderne bryder frem.
Når barnet bliver ½ år, så sker der ofte en ændring hos både mor og far. Mange begynder at synes de trænger til noget andet at gå op i end lige netop barnet. Den spæde puttenuttetid er forbi og barnet begynder at blive krævende på en anden måde.
Fædre oplever ofte også en ændring og nu hvor spædbarnealderen er forbi begynder de at kræve at få deres "kvinde igen" og have lidt mere parforhold end "bare" forældreskab. Det er således en alder, som ændrer på mange ting og som for mange er lidt svær.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Det handler om, tror jeg, at I lige nu er i en overgangsfase, som har rigtigt mange faktorer. Noget af det jeg har skrevet kan du sikkert nikke genkendende til og andet passer ikke på jer - men så må du selv vælge til og fra.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske