Svar: Natteroderi og manglende sovevaner
21. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina Lundholm
Ud fra din beskrivelse af din datter så tænker jeg at hun er i separationsfasen, hvilket betyderat hun på en gang øver sig i at være tæt ved dig og samtidig også forsøger at bevæge sig lidt ud i verden på egen hånd. Hun har meget brug for at vide at du er der, så hun tør udforske verden lidt mere.
Du skriver ikke hvor mobil hun er, men jeg kan se ud af dit brev, at hun er en stor pige og jeg tænker at hun sandsynligvis er en stærk pige som er godt med motorisk. Derfor tænker jeg at hun sandsynligvis øver sig lidt i at komme frem på gulvet, måske allerede lidt op i kravlestilling?
Fra at have siddet på skødet, rykker hun ned og sidder ved fødderne, så ligger hun på gulvet lidt længere væk, begynder at kravle og bevæge sig omkring, kommer hen til dig - skal lige have et lille knus og tør så bevæge sig ud i verden igen.
Hun ved at verden er større nu, og hun har brug for at se dig, for at vide at du ikke er forsvundet og hun ikke er ladt alene. Måske oplever du at hun græder, når du forsvinder ind i et andet værelse - jeg tænker at det er dette, der ligger i at du skriver at hun er mere morsyg i øjeblikket. Hun klynger sig lidt mere til dig og du kan sikkert fornemmet at hvis du går fra hende og kommer tilbage, så bliver hun naturligt glad og smiler når hun ser dig, for så ved hun at du ikke er gået fra hende, at du stadig er der for hende.
Den måde du beskriver din datter på i øjeblikket er altså helt alderssvarende og det viser kun at hun er igang med at udvikle sig videre.
Jeg har den holdning at det er meget vigtigt at give børn tryghed, når de beder om det - og det gør din datter nu. Du fortæller at hun sover meget mere roligt når hun ligger sammen med jer end når hun ligger for sig selv.
Når det er sagt, så er det også sådan at børn i netop denne alder tit kan finde på at sætte amningen op og det er her meget vigtigt at du prøver at skelne imellem, hvorvidt der er tale om egentligt behov for mælk eller om ikke det er trygheden der er brug for. Måske kan far komme lidt mere på banen fordi han ikke lugter af mælk og ikke forbindes med amning - og ikke kan amme, så måske far skal prøve at putte lidt med hende om natten i stedet for dig.
Når I putter hende, så prøv at sidde lidt hos hende. Prøv om du kan sidde ved siden af sengen og kærtegne hende blidt, evt. synge en sang eller lignende. Nogle gange er det nødvendigt at putte hende i jeres seng og så flytte hende til egen seng bagefter, andre gange er det uhensigtsmæssigt. Det kommer helt an på hvordan hun er. Måske kan du sove med en klud, så den dufter af dig og som hun kan have liggende hos sig som en substitut for mor.
Hvis det kan lade sig gøre at putte hende i egen seng, så prøv at gå fra hende - aldrig mere end 3 minutter af gangen, kom hele tiden tilbage også selvom hun ikke græder. Det handler om at betrygge hende i at du stadig er der, selvom hun ikke kan se dig.
Nogle børn er meget følsomme og kan slet ikke klare at man på den måde går frem og tilbage. Her hjælper det så nogle gange at blive siddende og holde i hånd og så lægger de sig trygt til at sove i løbet af 10-15 minutter - og det er jo super:o)
For andre børn vil det at man bliver siddende være et signal om underholdning og så lægger barnet sig ikke til at sove. Her kan det være en god idé at holde sig på værelset eller lige uden for, så barnet kan se en og høre en. Tag f.eks. strygebrættet frem og gå igang med strygetøjet. På den måde er man så i nærheden, så barnet ikke føler sig forladt, men man giver ikke barnet opmærksomheden og samtidig får man noget fra hånden. Det giver også mulighed for at gå lidt frem og tilbage og på en en kærlig men også lidt konsekvent måde vise barnet at det skal sove nu.
Tilsidst vil jeg lige sige at hvis det kun er brystet som dur, så må det være sådan, men prøv så kun at lade hende få det kortvarigt, så hun kun lige får trygheden og finder roen og ikke får lov til at fylde sig med mælk. Vug hende blidt, når hun ligger hos dig, giv hende en hånd at holde i, stryg hende over håret osv. Altså lirke brystvorten ud af munden på hende og stille og roligt få hende til at komme videre i søvnen med lidt kærtegn og ikke fordi hun mætter sig i mælk.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske