Svar: 3. gangs mor på dybt vand
21. april 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Selv om man er trediegangsmor så kan man sagtens komme i tvivl om, hvorvidt man nu gør det rigtigt og så er der jo også mange ting der har ændret sig siden dine ældste børn blev født:o)
Der er en del børn som vægrer sig mod at blive holdt i favn i 3 måneders alderen. Nogle gange er det fordi de er blevet presset for meget ved brystet (holdt på baghovedet), andre gange (og det kunne godt gøre sig gældende hos jer) så handler det om at de gerne vil følge med i verden. De har simpelthen brug for at ligge og kigge imens de spiser og det at blive holdt i favn bliver ligesom for huleagtigt.
Tilgengæld vil de gerne være i arm, når de ikke spiser, de elsker luftture, de elsker at blive båret rundt i armene hvor de kan kigge sig omkring, de elsker i det hele taget at man går rundt med dem... og så gør det jo ikke noget at de ikke vil være i favn, når de får flasken.
Jeg synes derfor I skal lade jeres dreng ligge på jeres lår eller på dynen ved siden af jer, hvis det er denne måde han bedst spiser på. I kan overveje om I en gang imellem skal gå i soveværelset eller andet sted for nedrullede gardiner fordi det vil hjælpe ham til at slappe mere af og koncentrere sig om det, som det egenlig drejer sig om.
Med hensyn til hans vægtøgning, så har han i en alder af knap 4 måneder fordoblet sin fødselsvægt og det lyder således ikke som om han mangler noget :) Det lyder rigtig rigtig fint. Han har en alder nu, hvor børn godt kan spise meget varieret i mængde og du må et eller andet sted tro på at han har en helt naturlig evne til at regulere sit behov. Hvis du tilbyder, så må han tage og afviser han, så må det være fordi han har fået, hvad han har behov for.
Han behøver ikke drikke 1200ml i døgnet med den alder han har, mindre kan sagtens gøre det. Det du skal holde øje med er at han fortsat tisser og har fine våde bleer. Så skal du se på hans almene tilstand, er der gang i ham, er han glad, udvikler han sig, har du god kontakt til ham osv.
Når han er 4 måneder og det er han jo snart, så kan du begynde at give ham lidt vælling. Måske det vil hjælpe på en mere sammenhængende nattesøvn - det må tiden vise. Nogle forældre oplever god effekt, andre at det ikke gør nogen forskel. Når han er 4 måneder kan du også begynde med lidt grød, hvis du tror det er tiden. I starten vil grøden jo komme ud over flaskerne og vil således fylde lidt mere i maven. Men det kan også godt være at det er fortidligt, måske du først skal begynde med skemaden senere...
Vællingen er en udmærket start, da han får flaske og jeg synes du skal forsøge dig. Du skal ikke være bekymret over mælkeindtaget og der sker ikke umiddelbart noget ved at han springer natflasken over - I har alle brug for sammenhængende nattesøvn:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat. Han lyder til at være en rigtig dejlig dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske