Brev:
Falde i søvn - 5 mdr.
21. april 2007
Alder:
5 mdr.
Falde i søvn  - 5 mdr.
Hej Helen
Vi har en dejlig søn på 5 måneder der trives og er en glad dreng. Han har dog meget svært ved at falde i søvn, hvilket er kilde til stor bekymring i det lille hjem.
Jonathan er en meget nysgerrig lille fyr, som suger verden til sig med MEGET stor appetit. Lige fra han blev født, har vi måttet skærme ham for at undgå overstimulering. Fysisk er han meget aktiv – han vendte sig fra ryg til mave meget tidligt, og allerede inden han blev fem måneder, kom han fremad ved egen kraft i en blanding af kryb og kravl.
Om dagen er det meget forskelligt hvor svær han er at lægge til at sove. Nogle gange kan jeg bare lægge ham vågen i barnevognen i gården, andre gange tager det utrolig lang tid eller lykkes slet ikke. Nogle gange sover han godt når jeg går med barnevognen, andre gange vågner han efter kort tid. Han har med andre ord ingen søvnrytme om dagen, men generelt kan man sige, at han falder lettest i søvn og sover længst jo tidligere på dagen det er. Om eftermiddagen sker det ofte, at jeg slet ikke kan få ham til at sove – i hvert fald ikke uden at pakke ham ind i dynen og vugge ham.
På trods af den manglende søvnrytme, så spiser han på næsten samme tidspunkter hver dag – kl. 7, 11, 15, 18 og 23. Han blev ammet til han var fire en halv måned, hvor han selv afviste brystet. Nu får han flaske og er glad for det.
Afhængigt af hvor meget eller lidt han har sovet i løbet af dagen, og dermed hvor træt han er, lægger vi ham mellem kl. 18 og 19. Vi har et godnatritual, hvorefter han bliver lagt i sin egen seng i vores soveværelse. Vi forsøger at ramme det tidspunkt hvor han er træt men ikke overtræt. Hvis det lykkes ligger han vågen en times tid, hvor vi er inde og give ham sutten et helt utroligt stort antal gange. Hvis han bliver overtræt, ender det i skrig og skrål, og så virker det kun at pakke ham i dynen og vugge han.
Vi er bange for, at han har opdaget at hvis han klynker så sker der noget, for han beklager sig og når vi så dukker op med sutten lyser han op i et stort smil og fægter med armene. Vi har prøvet ikke han gå ind til ham, men så ender det, der starter som småklynkeri, med at blive til voldsom gråd.
Vi er også ofte nødt til at vender ham tilbage på ryggen – han vender sig om på maven og efter lidt tid beklager han sig, men kan ikke vende sig tilbage igen.
Vi er bekymrede for at vi er ved at etablere et dårligt mønster, hvor vi vænner ham til at hvis han klynker, så kommer vi med sutten eller at han kun kan falde i søvn hvis han bliver pakket ind i dynen.
Så vi håber du kan hjælpe med nogle gåde råd til hvordan vi kommer ud af denne fastkørte rutine som ikke rigtig fungerer for hverken ham eller os.
Venlig hilsen
Marianne
P.s. han lider desværre af børneeksem, som vi måske tror nogle gang kan genere han når han skal falde i søvn – han klør sig på kinderne og skubber sutten ud…