Svar: Falde i søvn - 5 mdr.
21. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Marianne
Det lyder bestemt som om I har en rigtig aktiv og meget opmærksom dreng og der er forskellige ting, som ofte kendetegner disse børn. Det kan f.eks. være:
- Et stort behov for kropskontakt, vil meget gerne være på og protesterer måske mod at ligge i barnevogn.
- Har ofte svært ved at falde i søvn og sover ofte uroligt om natten
- Sover generelt lidt mindre end andre børn på samme alder
- Har ofte et stort behov for at være i bevægelse
- Bliver let ked af det eller virker irritabel
- Bliver let overstimuleret, har svært ved at bearbejde alle de indtryk de får
- Bliver på den anden side også hurtigt klynkende, hvis der ikke sker nok og har således også brug for forskellig og mangeartet stimulation
I USA kalder man disse børn for "High Need Babies" og det lyder på jeres beskrivelse som om at jeres dreng kunne passe ind i denne kategori? Jeg er normalt ikke til at sætte børn i kasser, men jeg nævner det fordi jeg tænker det vil være rart for jer at vide, at nogle børn faktisk er sådan, det er helt normalt og det er helt okay:o)
Jeg tænker at det vil hjælpe jer alle sammen at have en fast plan for dagen, dvs. en fast plan for hvad tid jeres dreng spiser og hvad tid han sover. Da han sandsynligvis hører til de børn som ikke sover særlig meget, så vil han måske ikke have behov for 3 lure dagligt, som de fleste børn på hans alder og måske derfor kunne nøjes med to. Da han er meget stærk og tilsyneladende allerede bevæger sig rundt og næsten kravler, så kan han måske sidde op kortvarigt?
Hvis han kan det, så tænker jeg at I måske skal begynde at introducere lidt skemad, hvor han sidder i den høje stol og jeg tænker også at I skal putte ham i barnevognen. Start med at lade ham sidde i vognen, så han kan sidde og følge med, kigge ud - det vil være rart for ham at få denne stimulation og det vil være godt for ham at være i sin vogn, blive tryg ved denne uden krav om at han skal sove. Hvis I starter med at køre ham vågen, så kan I se på ham, når han er træt og her skal I så lægge ham ned og putte ham. Forhåbentlig vil han så kunne sove en lidt længere lur i vognen og vil stille og roligt lære sig at sove der og føle sig tryg ved det.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen, ca 7: Flaske
Formiddag: Evt. lidt grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30, sover måske en times tid her, må gerne sove 1½, hvis han kan, men det er ikke et must.
Frokost 11-12: Flaske med mme
Puttes til middagslur ca 13 og må gerne sove et par timer eller lidt mere, gør som ovenfor beskrevet, hvor I kører med ham, lader ham kigge og følge med og putter ham, når han virker klar til det.
Eftermiddag 15.30-16: Flaske med mme
Aften 18: Flaske med mme
Puttes til natten ca 19
Sen aften 23: Flaske med mme.
Håber at ovenstående plan og tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske