Svar: Vågen om natten - 9 mdr.
22. april 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
For det første tror jeg at der er tale om en fase, det hænger fint sammen med jeres datters alder og det at hun nu er i separationsalderen.
Men når det er sagt, så tror jeg også at I skal passe på at hun ikke sover for meget om dagen. Det er vigtigt at hun får sine lure og det er ganske naturligt at hun har behov for mere søvn om dagen, hvis hun er vågen 1 time til 1½ om natten, men så risikerer I jo at hun begynder at vende op og ned på nat og dag og det kan vi godt være enige om er uhensigtsmæssigt.
Jeg vil derfor foreslå at I ikke lader hende sove for længe i løbet af dagen. En formiddagslur på en time burde være nok og om eftermiddagen kan hun sove et par timer - de svarer til ca 3 timers søvn i løbet af dagen. Om aftenen bliver hun puttet omkring kl 20 og bør så her sove til næste morgen tidlig - sover måske 11 timer, sammenlagt 14 timer ialt og det er gennemsnitligt fint for et barn på 9 måneder.
Mit råd til jer er derfor at I forsøger at styre hendes søvn om dagen lidt, så hun bliver holdt lidt mere igang og så får en rytme, hvor hun sover om natten i stedet.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske