Svar: Rugbrød med kerner, øjenfarve mv.
22. april 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Mette
Når man skal vælge brødtype til sit barn så er det vigtigt at se på indholdet af kostfibre, da brød med mange fibre ligger godt i maven og holder maven godt igang. Dermed ikke sagt at børn skal have brød med hele kerner, man kan godt finde godt og fiberrigt brød, hvor der ikke er hele kerner.
For at få virkning af kernerne og deres indhold af fibre, skal man kunne tygge kernerne godt. Da små børn ikke kan tygge tilstrækkeligt har de derfor ingen glæde af at få for mange hele kerner og derudover kan det give dem tynd mave og kernerne vil komme hele ud igen.
Med mindre du køber meget groft brød med hele kerner så er der ikke noget i vejen for at din datter får groft rugbrød, men det afhænger således af hvor godt hun tygger og hvor groft rugbrødet er. Da hun nu er 1½ år så tænker jeg at hun må være ret god til at tygge, så det må komme lidt an på en prøve. Du må se hvad hun siger til det og hvordan hendes mave reagerer.
Du burde kunne regne med din datters øjenfarve nu, det er dog ofte sådan at øjnene kan reagerer lidt mere at være mere eller mindre blå, grønne osv. også helt op i skolealderen synes jeg, og nogle gange lidt efter humør. Men helt overordet, så kan du godt regne med at din datter har blå øjne eller hvad hun nu har.
Med hensyn til swimmingpool og astmatisk bronkitis, så synes jeg du lige skal ringe til jeres læge og forhøre dig for en sikkerheds skyld. Det er jeres læge som kender jer bedst og derfor kan vurdere, hvad man I din datters situation vil rådgive til. Min umiddelbare tanke er at det at komme i bad jo ikke burde skade din datter. Det er ofte under fysisk aktivitet at symptomerne kommer, så derfor tænker jeg at I nok ikke skal plaske alt for voldsomt rundt - men spørg lægen for en sikkerheds skyld.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske