Brev:
Madplan og ikke glad for modermælkserstatning
22. april 2007
Alder:
5 mdr.
Madplan og ikke glad for modermælkserstatning
Kære Helen
Vi har en dejlig, meget aktiv og nysgerrig dreng på 5½ mdr. Han er utrolig glad og aktiv i sine vågne timer, hvor han leger, triller både fra ryg til mave og omvendt og ihærdigt forsøger at kravle.
Vi er ikke i tvivl om han er i trivsel. Han vejer 9,0 kg. Og måler 72 cm (fra fødsel 4.120 g og 57 cm) han følger hermed sin kurve fint. Vi er nu løbet ind i nogle problemer med hans lyst til at drikke modermælkserstatning (nutramigen/profylac) fra flaske. Alm. modermælkserstatning er ikke længere et alternativ sfa. Mistanke om komælksallergi. Han var ikke disponeret for allergi ved navlesnorsprøve og har derfor fået alm. modermælkserstatning som tilskud til amning fra han var 3 mdr. gammel, da jeg ikke følte jeg kunne mætte ham ved amning alene. Desværre er der klare tegn på komælksallergi. Vi har fået henvisning til allergiudredning på børneafdeling fra egen læge og føler os godt vejledt i denne henseende.
Han er utrolig nysgerrig og meget interesseret i hvad der sker omkring ham, hvilket har resulteret i at han er ufattelig svær at amme om dagen og vi derfor har givet 2-3 flasker med mme. Vi fik ham vænnet til nutramigen, men nu nægter han at drikke dette med mindre det foregår halvt i søvne og jeg har sfa. Mindre amning ikke så meget mælk pt. hvilket jeg dog arbejder på skal blive bedre. Jeg lægger ham hyppigere til om dagen og malker ud 3-4 gange tillige. Han har dog for ca. 3-4 uger siden totalt afvist det ene bryst.
Pga. de her sammenfaldende kedelige omstændigheder er jeg bekymret for om han får nok mælk og væske i løbet af en dag. Vi har efter han afviser flasken indført et 3 skemåltid, hvilket han er meget tilfreds med. Han er vild med grød og mos og kan meget bedre koncentrere sig om at spise dette om dagen. Vores plan for dagen ser pt. således ud i ca. tidspunkter. Han har altid spist mindre måltider og hyppigere. Vi tror det stammer tilbage fra han var helt lille, hvor han blev opereret for en mavemundsforsnævring da han var 5 uger. Han kompenserede for dette, mens han var syg ved at spise hver time det meste af døgnet.
kl. 5.30: 100-140 ml. mme (gives halvt i søvne ellers afviser han både flaske og bryst)
kl. 8.00 grød lavet på 120 ml. mme, 15 g. mel (ris, majs el. boghvede) m. lidt olie og frugtmos
kl. 9 til 10 formiddagslur
kl. 10.00 ammes 3-5 min. (hvis han afviser bryst 2 spiseske frugtmos m. 30 ml mme i stedet)
kl. 11.30 ca. 1 dl. grøntsagsmos med 120 ml. mme i (pulver) eller grød tilsvarende morgen
kl. 12.30-14.00 middagslur
kl. 14.00 ammes 3 – 5 min.+ tilbydes flaske med udmalket mælk tager ca. 100-120 ml.
kl. 16.00 ammes 3 – 5 min.
kl. 17.30 1-1½ dl grøntsagsmos med 120 ml. mme (pulver) i. 2 spiseske frutmos m 30 ml. mme til dessert
kl. 19.00 ammes og puttes (afviser ca. halvdelen af gangene amning)
kl. 23.00 flaske med 130-170 ml. mme (gives halvt i søvne)
kl. 3.00 ammes
Alt i alt får han ca. 350-400 ml. mme og modermælk på flaske, ca. 300 ml. vand på flaske til måltider og derimellem. Han er ikke ret god til at drikke af kop men vi øver os :-) Ammes 4-5 gange kortvarigt i døgn og ca. svarende til 400 ml. mme i grød og mos.
Mine spørgsmål er nu: Får han nok mælk? Og væske? Med den pågældende madplan. Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre anderledes og bedre i hans madplan?
Det var en lang smøre og jeg håber du har haft tålmodighed med dette, men der er bare så mange informationer jeg synes er vigtige.
På forhånd tak
med venlig hilsen
Pia