Svar: Madplan og ikke glad for modermælkserstatning
22. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Jeg er ret sikker på at din dreng ikke mangler mælk og spørgsmålet er om det også er derfor at han nogle gange afviser både bryst og flaske.
Det er godt at I har fået vendt ham til Nutramigenen, sådan er det jo nødt til at være, da man mistænker mælkeallergi. Desværre smager Nutramigenen ikke særlig godt og slet ikke sammenlignet med modermælk, som er meget sødt og jeg ved at Mead Johnson som producerer Nutramigenen faktisk anbefaler at man kan komme lidt sukker i for at få barnet til at synes bedre om det. Man kan så trappe ud af sukkeret igen, så måske skal I forsøge dette for at få jeres dreng til at drikke mere af det.
Du skriver at han sammelagt drikker ca 350-400ml af flaske og derudover laver du også hans mad på modermælkserstatning, så han igennem maden også får ca 400ml - det er altså ca 750ml dagligt + den mælk han får via bryst 4-5 gange dagligt - han får masser af mælk. Derudover får han vand, som tørstslukker og han får således også masser af væske - du skønner det til 300ml. Du behøver slet ikke være bange for at din dreng mangler noget, hverken mælk eller væske - han er meget meget flot dækket ind.
Derudover er det rigtig flot at han allerede er oppe på 3 gange skemad dagligt og det rigtig fint at han får både grød og grøntsagsmos. Der er på nuværende tidspunkt ikke så meget I kan gøre anderledes - det hele ser fint ud. Det eneste du skal gøre er at tage de roligt og tro på at din dreng får hvad han har behov for og afviser han brystet, så er det helt naturligt og helt okay:o)
Så fortsæt endelig de gode rutiner. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske