Svar: Hvad skal vi lege?
22. april 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine og Claus
Det er meget naturligt at børn løbende bliver trætte af deres legetøj og derfor er det generelt en rigtig god idé ikke at have alt legetøj liggende fremme hele tiden, men i stedet have det liggende i kasser, som man så tager frem en gang imellem. På den måde kan man bevare nyhedens interesse lidt:o)
Nu hvor jeres dreng er så mobil, så er det vigtigt at lade ham opleve glæden ved at bevæge sig, være sammen med ham på gulvet, kravle rundt på gulvet, lege gemmeleg, bygge en hule som man kan kravle ind i osv. Det er også en god idé at trille bold imellem hinanden eller i forskellige retninger, hvor barnet skal følge bolden.
Gentagelseslege er gode - det er sange med fagter, musik at danse til, klappe kage, kigge på billeder - f.eks. et billedalbum med fotos af familien og barnet selv (også en tryg ting at have med, når man skal passes), det er sjovt at slå på tromme osv, ting som giver lyd.
Det er sjovt at være sammen om ting, kigge på ting sammen, danse samme, tumle sammen, gynge sammen osv.
Puttekasser er gode - hælde klodser ud, stable dem, putte i og sætte låg på, begynde forfra igen - hvis legetøjs kasserne er for kedelige så kan plastikbøtter fra køkkenet bruges.
Store kasser som en flyttekasse som barnet kan sidde i eller som man kan kravle igennem kan være rigtig sjov. Det er sjovt at snakkes sammen og øve ord og lyde.
En skubbevogn aflaster forældre til gåglade børn og et par musten i vognen øger stabiliteten. Opdagelsesture i hjemmet med også udenfor er rigtig godt og man må godt prøve at opfordre barnet til at finde ting "Hvor er bamsen" osv.
En babygynge er ofte et stort hit, altså en af de typer hvor barnet sidder ned og gynger frem og tilbage.
Idéer til legetøj kan være: bolde, balloner, byggebægre, store klodser, puttekasse, flyttekasse, kasser lavet af mælkekartoner eller lignende som ting kan komme igennem, paprør til at råbe i, køkkenting (skåle, bøtter, skeer osv.) Legeting til badet, telefon, skubbevogn, dukkevogn, trækkedyr, truthorn, tromme, snurretop, gynge, pegebøger, musik, fagtesange osv.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske