Brev:
Dårlig mave, antal lure og spise selv
23. april 2007
Alder:
15 mdr.
Dårlig mave, antal lure og spise selv
Hej
Jeg skriver til dig med lidt ’blandede spm’.
Først til maven:
Ella har i ca. 14 dage nu haft dårlig mave. Det startede med tynd og hyppig afføring (3-4 gange dagligt) i 3-4 dage, derefter var det normalt et par dage og har nu i en uges tid igen haft tynd og hyppig afføring – ikke helt så tyndt som tidligere, men nu 5-6 gange dagligt, ofte ifm. prutter, der sender indholdet ’ud over det hele’. Hun har været i pasning i hele perioden. Ingen opkast eller feber og humøret og appetitten fejler ikke noget (og resten af familien har ikke haft noget). Lægen mener det er helt normalt i perioder når der ikke er andre symptomer. MEN – der må da være noget vi kan gøre for at få hendes mave i orden igen?
Mit næste spm. er om søvn. Ella har de sidste mange måneder sovet til middag i dagplejen ca 12.30-15/15.30 som det eneste. Dagplejeren fortæller at hun i starten har prøvet at lægge hende ud om formiddagen men at hun ikke falder i søvn og at hun tilsyneladende trives med den rytme. Herhjemme (weekend, ferie) derimod sover hun altid både formiddag og eftermiddag, 1-3 timer pr. gang og som regel 4 timer i alt. Hun vågner om morgenen kl. 6.30 og skal som regel ud og sove allerede kl. 8/8.30. Hun kommer i seng kl 19 alle dage og sover ok om natten.
I hverdagene har vi som regel ulvetime (skrigeture, mv.) fra vi henter til aftensmaden er overstået – jeg tænker det måske er pga mindre søvn da vi ikke har problemet i weekenderne, men det kan selvfølgelig også være en reaktion på skift ml. dagpleje og hjem…? Hvad tænker du om søvnmønsteret om dagen? Bør hun sove to gange i dagplejen? Eller bør vi forsøge at holde hende i samme rytme i weekenderne? Hvornår er børn ’normalt’ nede på 1 lur om dagen? Hvad kan vi gøre for at skabe en bedre stemning om eftermiddagen for os selv om Ella?
Sidste spm. er om spisning. Når man taler om at børn spiser selv, spiser med gaffel og spiser med ske, hvad dækker det så over?? Ella kan selv drikke af kop (tager den fra bordet, drikker og sætter ned igen), spiser med gaffel (vi stikker gaflen i maden, lægger den på tallerkenen, hun tager den og spiser og rækker gaflen til os) og spiser med ske (som med gaffel, men fastere ting der ikke ryger af når det er på hovedet, spiser hun helt selv). Derudover spiser hun selvfølgelig stadig med fingrene. Er det alderssvarende?
Håber du kan give input til at komme videre.
Ellas mor