Svar: Dårlig mave, antal lure og spise selv
23. april 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Ellas mor
Det er helt korrekt som jeres læge har sagt at børn i perioder godt kan få lidt dårlig mave uden at der er noget bekymrende i dette. Det er dog relevant nok at I lige ser på hendes indtag af mad i løbet af dagen - måske får hun for mange fibre, kerner osv. måske for meget frugt?
Det vil være en god idé med f.eks. havregrød om morgenen, da det kan være med til at stabilisere maven. Derudover vil det være godt at give hende lidt A38 eller lignende om eftermiddagen, da acidophilus er med til at 'neutralisere' lidt i maven også. I kan komme lidt banan eller måske lidt reven æble på.
En plan for dagen til et barn på Ellas alder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød, tilbehør af forskelligt grønt, evt. lidt rester fra aftensmaden - det kan være frikadelle, pastaskruer og lignende, vand af kop
Eftermiddag: A38 med lidt banan eller reven æble, rugbrødsdrys, bær og lignende, ½ bolle med smør og lidt ost måske. Vand og måske lidt fortyndet æblejuice en gang imellem.
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, som majs, gulerod, agurk, rød peberfrugt, tomat, avokado og lignende. Det er dejligt at få lidt på dette tidspunkt og det hjælper ofte på ulvetimen.
Aften: Familiemad, kød, fisk, grøntsager osv. Evt. frugtgrød med mælk til dessert eller frisk frugt og et glas mælk at drikke til.
Puttes til natten
Nat: Vand, hvis vågner og tørstig
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at sove en gang i løbet af dagen og det er altid en hård overgang lige i den periode hvor barnet går fra 2 til kun 1 lur. I forhold til at Ella nu er 15 måneder gammel, så tænker jeg dog at det lyder meget passende at hun sover en gang dagligt i dagplejen og har brug for lidt ekstra søvn hjemme i weekenderne.
At hun er træt og pylret om eftermiddagen kan således skyldes at hun lige nu er igang med en overgangsfase, men også at blodsukkeret er lidt lavt og prøv derfor at huske på et lille før aftensmåltid.
Derudover så er det også en faktor at der er et skift mellem hjem og dagpleje og hun skal lige finde ud af at geare lidt ned, kapere alle de indtryk hun har fået og skal samtidig også nyde at være sammen med mor og far igen. Nogle børn vil selv søge værelset, sætte sig til at tegne eller lignende, når de kommer hjem fordi de har brug for ro omkring sig efter en lang dag, hvor de er passet ude blandt andre, så måske I også skal prøve at tænke på at hun måske ikke er i hopla til alt for meget aktivitet om eftermiddagen, men bare har lyst til at side hos jer, slappe lidt af, koble lidt fra.
Med hensyn til spisning, så vil de fleste børn på Ellas alder godt kunne finde ud af at spise med gaffel - nogen gør som Ella og andre kan godt finde ud af også at komme maden på gaflen. Med hensyn til ske, så vil de fleste børn kunne dette omkring 16 måneders alderen - indtil da vender de skeen på hovedet når den føres til munden med det resultat at maden når at falde af inden den rammer munden.
Ella lyder helt alderssvarende, hvad angår søvn, spisning osv og det er helt okay at hun også bruger fingrene:o)
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o) Hun lyder til at være en rigtig god og dejlig pige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske