Brev:
Hvor meget mælk pr gang?
23. april 2007
Alder:
7 mdr.
Hvor meget mælk pr gang?
Hej Helen,
Tak for dit gode svar - det hjalp!
Du skriver, at børn på Sophies alder har brug for 900-1000 ml mælk i døgnet. Nu er jeg så i tvivl om Sophie får nok? Jeg ammer hende om morgenen og en enkelt gang eller to om eftermiddagen. Så får hun grød (lavet på vand og modermælk), mos til frokost, grød og frugt om eftermiddagen, mos til aftensmad og en flaske vælling (120 ml) til natten. Mosen laver jeg selvfølgelig også med MME, men det er jo ikke rystende store mængder, der kommer i.
Får hun nok? Eller skal jeg til at give hende MME til maden også? Hun gider ikke amme efter maden - hun er mæt. Samtidig er jeg også i tvivl om, jeg har nok mælk, for de gange vi giver hende lidt ekstra i en flaske lige efter jeg har ammet, kan hun sagtens tage mere. Skal jeg supplere? og i så fald; hvor meget skal hun have i løbet af dagen?
Det skal siges, at barnet fortsat er det man kalder "i trivsel". Hun er glad, fysisk aktiv og meget nysgerrig. Så det er altså kun fordi hun ikke ligner en af Rafaels engle, jeg er i tvivl. :-)
Hvad siger man i øvrigt med komælk? Må de få det? I Sverige og Belgien fraråder man det før 1 år, men de brochurer jeg har fra DK, siger ok til sødmælk. Jeg er selv mælkeallergiker, så det er jo lidt interessant. Hvis hun må få mælk, kan jeg så give hende yoghurt om eftermiddagen i stedet for grød? Bare for variationens skyld.
Endnu engang en stribe spørgsmål - håber du kan svare.
Med venlig hilsen
Kathrine