Svar: Hvor meget mælk pr gang?
23. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kathrine
Når man ammer så ved man jo aldrig helt præcist hvor meget barnet egentlig får. Man kan sige at de fleste børn på Sophies alder får mælk nok, hvis de ammes ca 4 gange dagligt og det lyder jo som om at Sophie gør dette - især hvis man så tæller vællingen til natten med.
Men du må også se på hendes tissebleer, - hvis hun har gode våde bleer, så må du gå ud fra at hun får væske nok - hvis du synes det er for lidt, så må du supplere med en flaske mere i løbet af dagen. Du kan også supplere hende med kold mme af kop, som alternativ til sødmælk.
Hvis din datter får min. 400ml mme dagligt, så er hun dækket ind med hensyn til jern og behøver ikke ekstra jerntilskud ved siden af. Derudover kan du så give hende bryst, som hun har lyst til og du kan tilbyde hende lidt ekstra mælk eller vand af kop.
Som du beskriver det lige nu, så lyder det som om hun oftest kun får flaske til natten, men at du nogle gange også supplerer din amning, hvor hun så efter amning rent faktisk spiser på flasken... hvis du fornemmer at det er nødvendigt at supplere fordi hun så sover bedre, virker mere tilfreds og rolig osv. så er det fint at supplere. Du må så supplere med en mængde som hun viser behov for - det kan jo variere meget.
Og igen behøver du ikke supplere hvis du oplever at du har mælk, at Sophie spiser, at hun tisser og virker glad - så får hun vel hvad hun har behov for... Jeg kan ikke se hende og derfor ikke vurdere hende, - så du må prøve at bruge din fornemmelse.
Reglerne for komælk er i DK således at børn fra 6 måneders alderen kan tilbydes en lille smule sødmælk. Det betyder ikke at de skal have det, men det betyder at hvis man f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk så kan hele familien spise det samme. Det samme hvis man laver lidt sovs osv. så kan barnet også få dette. Det handler altså om at børn fra 6 måneders alderen så vidt muligt skal have mad som tager udgangspunkt i familiens mad.
Først fra 9 måneders alderen kan man tilbyde større mængder komælk men barnet skal fortsat også have modermælk eller modermælkserstatning.
Der er ikke noget i vejen for at du giver en lille smule A38, tykmælk eller lignende, men igen skal det være i meget små mængder og jeg synes ikke du behøver give det til en pige på 7 måneder - når hun bliver omkring 9 måneder så vil det være relevant at give lidt tykmælk i stedet for amningen om eftermiddagen f.eks. Så længe hun ikke er ældre end hun er skal du i hvert fald være sikker på at hun ikke indtager mere komælk end modermælk/modermælkserstatning.
Håber at dette er svar nok på dine spørgsmål. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske