Svar: Kaster op når han har drukket mælk
23. april 2007
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede mor
Der kan være forskellige grunde til at din dreng kaster mælk op. For det første kan det handle om at han netop er begyndt at bevæge sig mere omkring og bruger sig selv betydeligt mere end tidligere og derfor også lettere 'skvulper over'.
For det andet, så kan det handle om at han er overfyldt og ikke har brug for så meget mælk, men det kan faktisk også godt handle om at han har tendens til forstoppelse og det er derfor meget vigtigt at du sørger for at holde hans mave godt igang.
For at få dækket sit jernbehov, så vil det fortsat være nødvendigt at han får 400ml mme dagligt frem mod 1 års alderen. Det kan du give ham ved at tilbyde ham flaske 1-2 gange dagligt og så kan han få lidt kold mme af en kop, som alternativ til sødmælk.
Derudover vil det være en god idé at give ham lidt tykmælk eller lignende midt på dagen, så flasken kun hører morgen (evt) og aften til.
En plan for dagen, som kunne passe til en dreng på den alder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød evt. med lidt frugtmos, og så mælk eller vand af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, tilbehør af forskellige kogte grøntsager, rester fra aftensmaden som pasta, frikadelle, kylling osv. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, rugbrødsdrys, bær osv. ½ bolle med smør og ost i stænger, vand af kop
Sen eftermiddag/før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt - ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado osv. Vand af kop
Aften: Det samme som I andre spiser, kød/fisk, ris, pasta, grøntsager, sovs osv. Evt. lidt frugtmos med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften/Nat: Vand hvis han vågner og er ked af det.
Så mit råd er at I prøver at holde fokus på at han skal spise varieret, have rigeligt med væske (vand) i løbet af dagen og maven skal holdes igang, så det fungerer. Prøv at nøjes med flaske to gange dagligt og suppler evt. med lidt mme af kop, koldt som alternativ til sødmælk.
Til sidst vil jeg lige sige at hvis jeres dreng bliver sløj, får feber, virker skidt - så skal I naturligvis søge læge.
Rigtig meget held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske