Svar: Ked om natten
24. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
Din søn er nu i det der hedder separationsfasen og det betyder at han lige nu er igang med at blive mere selvstændig og øve sig i at være lidt mere fra jer. Fra at sidde på skødet sidder han nu mere ved jeres fødder og sidder lidt væk fra jer, han kryber hen af gulvet og begynder måske snart at kravle, ser tilbage på jer, tjekker at I er der, kommer hen - skal 'tankes op' lige have en knuser - tør at bevæge sig lidt væk igen osv. Det er en proces.
Det betyder også at han nu oplever verden større end tidligere, at han er meget bevidst om at I går fra ham, at han har brug for at se jer for at vide at I er der, at han oplever mere og at ting er svære for ham, hvilket giver ham en frustration og gør at han så igen drømmer mere og dermed også sover mere uroligt. Tingene hænger jo sammen.
Med hensyn til at være ked at det, når han skal sove eller vågne op og være ked af det, så handler det altså om at han lige nu har rigtig meget brug for at vide at I er der. At han har brug for at se jer for at vide at I ikke er forsvundet, at han ikke er ladt alene tilbage.
I denne alder er det derfor rigtig vigtigt at man ikke bare forlader sit barn, man kan godt gå men ikke ret længe af gangen - jeg plejer at sige max 3 minutter. Det er ofte en god idé bare at sidde hos barnet, ikke for at underholde, men bare for at betrygge og berolige, kærtegne ham lidt, holde ham i hånden - på denne måde lykkes det nogle gange at barnet falder i søvn på 15 minutter og på en rolig og god måde og når barnet så vågner af en drøm, så hjælper man med at skifte stilling, gentager de samme kærtegn, sidder lidt hos barnet osv. og betrygger barnet i at det er okay.
Det er fint at han så vidt muligt falder i søvn på en god måde, men når han så vågner efter et par timer, så skal I ikke være forlænge om at vise jer og I skal forsøge at gentage det ritual som virker for at få ham til at sove, når han bliver puttet.
Med hensyn til ørerne, så er det rigtig godt at få dette tjekket, for det gør ondt. Jeg tror dog ikke der er tale om øreproblemer her, men mere om at det er en alder, en fase som jeres dreng er inde i.
Når du ammer din dreng, så føler han sig 100 pct tryg, så er han så tæt på dig som han overhovedet kan komme. Men det betyder også at du skal passe meget på at han ikke begynder at spise igen om natten. Prøv derfor om du kan berolige ham uden brystet og kan du ikke det, så må brystet til, men gør det så kortvarigt som muligt, så han kun lige beroliges og får trygheden men ikke får lov til at mætte sig i mælk.
I kan overveje om fat er nødt til at tage over, hvis amningen bliver for meget, men lige nu lyder det som om at det er okay.
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske