Brev:
Mætter mælken nok?
24. april 2007
Alder:
4 mdr.
Mætter mælken nok?
Hej Helen
Min søster og flere fra min mødregruppe har 'brugt' dig og fået gode brugbare svar. Fra min egen sundhedsplejerske var her sidst og til hun kommer igen, går der 3 ½ måned. Og jeg kan ikke vente en måned så nu prøver jeg dig (C:
Jeg har en datter, Alba, på 4 ½ måned. Jeg har ammet hende fra fødslen og hun er en lille hurtigspiser. Hun suger mælken ud (C: og er færdig på ca. 6-8 min med begge bryster. Hun virker meget veltilfreds og lidt døsig bagefter hun har spist, og vender hovedet væk når jeg tilbyder brystet igen efter hun har bøvset og hvilet lidt. Så jeg går ud fra at hun er mæt. Hun spiser ca. hver 3 time og natten er der gået 4-5 timer mellem hun er vågnet og vil have mad.
Den sidste måned er hun begyndt at være meget urolig når jeg ammer hende. Hun kan ikke ligge stille og suger og slipper brystet mange gange og bliver ked af det under spisningen. Jeg prøver at holde en pause og går lidt med hende for at se om det er en bøvs eller en prut, der skulle trykke. Men det gør det nogen gange værre = hun begynder at skrige hysterisk indtil hun får bryst igen.
Hun er også begyndt at vågne 3 gange om natten (kl. 23.30, 3.00 og 5.00 + vågner kl. 6.30) og vil have mad. Hun har ellers kun vågnet 2 gange for at få mad (23.30 og 4.00 og vågner kl. 7.30). Det er meget faste tide, man næsten sætte klokken efter hende.
Jeg synes det virker som om jeg har mælk nok, men er i tvivl om der er 'guf' nok i mælken til at holde hende mæt i længere tid.
For 14 dage siden begyndt jeg at give hende lidt risgrød/vælling. Hun får mad kl. 18 - 18.30 hvor hun er glad og nogen lunde frisk. Jeg laver 1/2 af den portion der står på pakken (Pama Rismel. 2 spsk. rismel til 3 dl. mælk + lidt sukker og en klat smør. Jeg bruger Nan 2 mælkeerstatning). Og hun spiser lystigt ½ af den portion og så får hun bryst bagefter, hvor hun igen suger mælken ud. Så bliver hun lidt træt og tager en lille lur ca. 20 min.
Lige inden hun bliver puttet kl. 20 får hun en flaske med mælkeerstatning ca. 60 ml, som hun lystigt spiser. Nogen gange virker det som om at hun kunne godt spise mere. Min kæreste mener at vi skal passe på ikke at give hende for meget til start, da hun måske kan få ondt i maven når hun ikke er vant til andet end min mælk.
Hun sover ikke længere om natten )C: og mit spørgsmål er nu... skal jeg bare blive ved med at forsætte som vi gør eller... og så håbe på at det bliver bedre eller? Jeg trænger så frygtelig til at sove mere en 2½ time i træk (C:
Da hun var 4 mrd. var ca. 62 cm og vejede ca. 6.100 g. Hun er en meget glad og smilende lille pige, pludre og leger og virker meget tilfreds. Hun er meget opmærksom på hvad vi laver, specielt når vi putter noget i munden, om det er fingre eller noget spiseligt. Hun er begyndt at kræve mere opmærksomhed og vil underholdes mere end tidligere.
Hun er også begyndt at savle meget... og det virker som om hun synes det er dejligt når jeg forsigtigt masserer hendes gummer. Men alt det savl gør at hun er fuld af røde prikker og knopper i hele hovedet. Mange af knopperne ligner bumser og huden begynder nu at sprække. Jeg forsøger at tørre hende om munden med en blød klud. Hver morgen og aften får hun creme i hovedet (Ceridal, der ikke indeholder vand, parfume eller konserveringsmidler). Er der andet jeg kan gøre for at afhjælpe at hun ligner en der har mæslinger ? Det har jeg iøvrigt fået tjekket hos lægen.
Jeg ser frem til at hører fra dig.
Mange hilsner
Mette