Svar: Mætter mælken nok?
24. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Dejligt at høre at I har brugt mig og mine svar i mødregruppen og velkommen til:o)
Det lyder bestemt som om at Alba er en rigtig fin pige, som er rigtig god til at amme, men som også lyder til at være lidt mere sulten og dette er helt alderssvarende:o)
Du skriver at du fornemmer at du har nok mælk og måske handler det mere om at mælken ikke flyder så hurtigt, at nedløbsrefleksen ikke går helt så stærkt som Alba gerne vil have? Så bliver hun lidt sur, trækker i vorten, hiver, slipper, skubber osv. for at få sat gang i nedløbsrefleksen.
Det hjælper nogle gange at massere brystet lidt inden man lægger til, så du får mælken til at løbe lidt lige inden hun kommer på, så hun kan fornemme at det er der, at der er noget at arbejde efter. Det kan også nogle gange hjælpe at skifte ammestilling og f.eks lægge til i tvillinge stilling eller simpelthen lægge sig ned og amme - lidt ligesom du sikkert gør om natten.
Du kan forsøge om du kan få hende til at spise lidt længere tid, f.eks. amme fra den ene side, skifte undervejs og lægge til igen - alt efter hvordan brystet virker kan du vurdere om hun skal på samme side igen efter skiftning eller om du skal skifte side.
Det er udmærket at du er begyndt med lidt grød og det lyder som om hun tager fint imod det og ikke har problemer med maven. Derfor tror jeg heller ikke at flasken til natten vil være så problematisk og hun må meget gerne få mere end 60ml hvis hun kan spise det, virker interesseret osv. Jeg synes helt sikkert at det skal komme an på en prøve.
Da hun nu vejer ca 6½ kg så tænker jeg at hun sandsynligvis er oppe på over en liter mælk i døgnet. Derfor vil det ikke være ualmindeligt at hun kan drikke måske 100-150ml modermælkserstatning selvom hun også er ammet og jeg synes I i første omgang skal prøve at lave hende 100ml og se hvad hun siger til det. Hvis det er det der gør at hun så sover 4 timer i træk, så er det jo guld værd for jer alle:o)
Du kan overveje om far skal give hende en flaske med modermælkserstatning kl. 23.30, så du kan gå tidligt i seng og måske få lov til at sove til kl. er 04... det lyder da meget godt ikke...?
Med hensyn til hendes savlen, så skal du være opmærksom på at nogle børn godt kan få lidt svamp af at savle så meget. Derfor er det måske lidt brentansalve du skal komme på - du skriver at huden er rød og ligefrem sprækker og jeg tænker at du måske lige skulle få lægen til at se om der kunne være tale om svamp.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske