Brev:
Vedvarende små-feber og knopper: kan det skyldes tænder?
24. april 2007
Alder:
9 mdr.
Vedvarende små-feber og knopper: kan det skyldes tænder?
Kaere Helen,
Min dreng paa 9 mdr har den sidste 1 1/2 maaned haft feber hver aften: Som regel omkring 37.9, aldrig over 38/38.1 og om morgenen er den vaek. Han har nogle smaa roede knopper i smaa grupper af 2-3 stykker forskellige steder paa kroppen (arme, ben, mave, ryg) som forsvinder igen og som ikke lader til at kloe eller ioevrigt genere ham.
Derudover er han i fin form: spiser og sover fint, er lige begyndt at kravle og udforsker sin nye verden frygtloest. Han virker bestemt ikke syg, men det undrer mig bare at han i saa lang tid hver eneste aften ender med at have en anelse feber. Han har for 3 uger siden faaet sin foerste tand i undermunden og nr 2 i undermunden er lige brudt frem.
Vi bor i Afrika og jeg har 4 gange faaet ham testet for malaria, hver gang er testen negativ (og han virker som sagt heller ikke syg). Men det er bare underligt det bliver ved saa laenge - selv saa lille en feber maa jo have en aarsag? Kan det (og de smaa knopper) mon skyldes taender, selvom de 2 i undermunden altsaa er brudt frem? Det er ikke meget varmt her (omkring 20-25 grader, som en god dansk sommer), men kan knopperne skyldes varme?
Han er jaevnt hen smaa-forstoppet (udover en pludselig 2-ugers periode m tynd mave lige inden nr 2 tand kom frem) og jeg giver ham sveskemos ofte for at afhjaelpe det (plus saa meget vand som jeg kan lokke ham til at drikke, hvilket ikke er meget...). Kan forstoppelse vaere knyttet til feberen? Han faar groentsags- og frugtmos, fisk og div former for pulver blandet m maelk. Jeg er lige begyndt at give ham komaelk i stoerre maengder og regner med at erstatte morgen-og aftenamning med komaelk indenfor den naeste uge, og helt holde op med at amme.
Hvilken effekt kan komaelk have paa hans fordoejelse? Han kan godt lide det, men er ikke ret glad for modermaelks-pulver (ej heller for sutteflaske) og jeg foretraekker at give ham komaelk (frisk fra koerne paa den anden side af gaden, men grundigt kogt) fra nu af, hvis det er muligt.
Mange tak for raad!
Med venlig hilsen
Maria