Brev:
Natteroderi igen igen del 2
25. april 2007
Alder:
11 mdr.
Natteroderi igen igen del 2
Hej Helen
Ja tingene ændrer sig hurtigt i vores lille hjem, så nu er jeg på banen med et nyt spørgsmål.
Lige en kort opdatering først. Vi har været ved ørelægen og Clara har væske på ørene og skal have lagt dræn i morgen - jeg håber det hjælper lidt på nattesøvnen :) Det er dog ikke min fornemmelse, at hun har ondt, når hun vågner, men derfor kan det selvfølgelig godt trykke lidt og være træls for hende.
Vi har droppet amningen om eftermiddagen, og det hjalp gevaldigt på hendes appetit til aftensmaden - hun foretrækker dog stadig kartoffelmos - hapserne fra min tallerken smager hun på og spytter ud igen.
I dagplejen er hun også begyndt at foretrække havregrød fremfor rugbrødshapsere - er det fordi det er nemmere for hende at spise, og skal vi være lidt mere insisterende med hapserne? Hun har ellers længe været god til at tygge maden, men her på det sidste er hun begyndt at spytte det ud eller sluge tingene hele (eks kogte gulerødder, der kommer hele ud igen) - hvad kan grunden være til det?
Nattesøvnen er også blevet bedre - vi er nu tilbage ved, at hun vågner 2 gange og får bryst (ja det er 2 gange for meget, men det går da fremad), og et par gange, hvor hun kan hjælpes videre i søvnen på anden vis. Hun er endnu ikke kommet på eget værelse - vi venter lige til ørene er i orden.
Så kommer problemet: Clara har altid været super nem at putte - en godnatsang og 5 minutter senere sov hun. Det gør hun så ikke mere :) Den seneste uges tid er hun begyndt at sætte/rejse sig op i sengen igen og igen, selvom hun er dødtræt. Det virker som om, hendes krop agerer uafhængigt af hovedet - hun mosler lidt rundt og kommer op at sidde, og så klynker hun indtil jeg hjælper hende med at komme ned at ligge igen. Putter lidt, og så op at sidde igen osv.
Jeg prøvede så, at gå ud af soveværelset, og så gå ind og putte hende igen med 3 minutters mellemrum, og det fungerede også fint de første 3 dage - hun sov efter 20, 15 og 10 minutter, og jeg tænkte, at det fungerede fint. Men de seneste dage, har det taget en time, at få hende til at putte sig, og det er endt med, at jeg har stået og holdt hende på hoften, hvorefter hun hurtigt faldt i søvn.
Det samme sker flere gange i løbet af aftenen/natten - hun får sat sig op, men falder hurtigt i søvn igen, hvis vi hjælper hende med at komme ned at ligge inden hun bliver helt vågen.
Mit spørgsmål er så om det er OK at "holde" hende, så hun ikke kan komme til at rejse sig? Hun brokker sig lidt, og hun forsøger at komme op at sidde, men opgiver når hun mærker lidt modstand og falder i søvn i løbet af 5 minutter.
med venlig hilsen
Christina