Svar: Natteroderi igen igen del 2
25. april 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Christina
Jeg tror umiddelbart at Clara har en masse fysisk uro i kroppen og derfor i øjeblikket har rigtig svært ved at finde roen - kroppen kan simpelthen ikke slappe af.
Dette ser man ofte i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget motorisk og netop det at sidde hos dem og holde hånden på dem, kan hjælpe kroppen til at finde ro.
Nogle gange hjælper det også at give lidt massage - det kan være massage af hele kroppen, det kan også være massage af fødderne, som gør at hun får slappet af i alle sine muskler.
Jeg tyder ud fra dig brev, at det er en motorisk uro der er tale om og derfor er det efter min mening helt okay at du hjælper Clara med at finde roen ved at holde hende - med holde hende mener jeg en tung hånd på kroppen eller massage osv. så hun får en fysisk ro og afslappethed, - altså en beroligende måde og ikke en måde at holde hende på mod hendes vilje - man skal jo ikke yde overgreb :o)
Håber at I kan bruge ovenstående lidt videre og at Clara er kommet igennem det med drænene uden problemer, rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske