Svar: Urolig søvn, urolig ved amning m.m.
25. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Natasha
Min umiddelbare tanke er at det vil være udmærket at du prøver at give din datter lidt skemad. Det er jo små mængder hun skal have i starten og det vil komme ud over den mælk hun får hos dig.
Det kræver naturligvis at hun er parat og det vil sige at hun virker interesseret, åbner munden når du kommer med skeen og at hun er i stand til at holde hovedet selv.
Jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge med en mere fast plan for dagen og du må gerne begynde at kigge lidt på klokken og tilbyde din datter mad på mere faste tider og det samme med tidspunkt at sove på. De fleste børn vil i hendes alder have behov for 3 lure dagligt og med hensyn til skemad, så vil jeg foreslå dig at begynde med lidt grød og give hende dette til frokost.
Start med 4-5 tsk. grød af ris, majs, hirse eller boghvede og øg hende så langsomt i mængde. Når hun kan spise en lille dl uden problemer og maven følger fint med, så give du hende skemad to gange dagligt og her begynder du så at introducere grøntsagsmos, således at hun får grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen.
En plan for dagen med 1-2 måltider skemad, 3 lure og så amning kunne se således ud:
Morgen 6: Bryst
Formiddag 9: Bryst
Puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede. Evt. med lidt æble eller pæremos (kogt mos, som du selv kan lave eller købe på glas). Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Bryst og powernapper måske ½ times tid
Aften: Bryst og det er her du senere kan give hende grøntsagsmos
Puttes til natten med bryst ca 20-20.30
Sen aften 23: Bryst
Nat: Evt. bryst
Hvis din datter bliver ved med at afvise brystet og du mener at hun ikke tager nok på i vægt (det ser umiddelbart fint ud nu) så kan du jo overveje om du skal malke ud og give din mælk på flaske, hvis du tror hun hellere vil tage den. Samtidig tænker jeg dog også at hun måske får mere mælk end du tror, selvom du oplever at hun dier kortvarigt. Det lyder jo som om du har en ret hurtig nedløbsrefleks og hun har en alder nu, hvor børn ofte spiser meget hurtigt.
Et eller andet sted er du jo nødt til at tro på at hun får hvad hun har behov for, hvis du tilbyder og hun tager imod:o) Og at hun ikke tager så meget på i øjeblikket passer meget godt med hendes alder.
Håber at ovenstående plan vil hjælpe dig lidt videre. Jeg tror som sagt at det vil være godt for jer med lidt mere fast struktur og at du så begynder med lidt skemad.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske