Svar: Blå mærker
25. april 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Normalt får børn ikke blå mærker på knæene af at kravle, men de kan godt få røde pletter og blive lidt generet af det. Især fordi mange familier idag jo har sten eller trægulv og ikke bruger tæpper som før i tiden. Det lyder dog sandsynligt at Frederik har fået blå mærker pga et fald. Blå mærker gør ondt, det kender vi jo også fra os selv og Frederik er jo i en alder, hvor man får mange små knubs:o)
Det er fint at beskytte hans knæ med lidt ekstra tykke bukser, måske skulle du sy et par skindlapper på knæene bare på et enkelt par. "Snazzy Baby Knee Pads" er knæbeskyttere udviklet netop til formålet - prøv at se hos mine partnere.
Med hensyn til soverytme, så tænker jeg for det første at det da er meget tidligt at putte børnene allerede kl. 8-9, det er jo mere en morgenlur end en formiddagslur! Hvor gamle er de børn i dagplejen? De fleste børn vil ikke have behov for lur her, men vil sove fra ca 9.30 og vil her, med jeres drengs alder sove en times tid og så vil de blive puttet igen over middag.
Ud fra dette tænker jeg også at det vil være relevant at I forsøger om I hjemme kan få skabt nye rutiner, så jeres dreng sover en formiddagslur og så en lur over middag. Det vil også betyde at han ikke sover så sent som han gør nu og derfor vil sove lidt tidligere om aftenen. I skriver ikke hvad tid han sover om aftenen og hvordan han er til at falde i søvn og sove, men jeg tænker at det vil være rart at han også om aftenen puttes i nogenlunde tid, så han er frisk til at starte dagen i dagplejen.
Derudover synes jeg I skal tale med dagplejeren om tiderne - måske det hænger sammen med de aktiviteter de laver. Middagsluren fra 12.30 til 15 lyder rigtig fin.
Derhjemme vil det nogle gange være nødvendigt at ændre rutiner fordi man skal ting i weekenden, generelt sover lidt længere hvis man har mulighed for det, så den fleksibilitet er god at have. Det vil dog være rart for jeres dreng, hvis I nogenlunde kan køre samme rutine i hvert fald her i begyndelsen, hvor han lige starter op og skal vende sig til det.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke med indkøringen:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske