Svar: Økologisk?
25. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Ann-Christina
Det er begrænset hvad jeg har kunne finde omkring økologi i forhold til børn. Helt overordnet, så er det jo sådan at økologiske produkter har samme næringsværdi som tilsvarende ikke økologiske produkter og der er, hvad angår næringsindholdet, ikke grundlag for at anbefale økologiske varer fremfor ikke økologiske varer.
Men igen handler det jo meget om de enkelte produkter, for hvis fødevarerne er fyldt med sprøjtemidler så må det alt andet lige være bedre for barnet at få mad, som ikke er sprøjtet og de fleste børnemadsproducenter er også begyndt at fokusere meget mere på at lave økologisk børnemad.
Hvorvidt økologi kan forebygge astma, allergi og eksem tør jeg ikke svare på og jeg kan som sagt ikke finde ret mange oplysninger omkring det emne.
I forhold til miljøgifte i modermælk så ved man at modermælk har et højere indhold af miljøgifte end modermælkserstatning har pga opkoncentrering gennem fødekæderne. Modermælkens fedt kan indeholde en række miljøgifte, især de svært nedbrydelige og fedtopløselige, som dioxiner, klorerede pesticider og polyklorerede bifenyler (PCB). De danske myndigheder følger jævnligt indholdet af disse stoffer i modermælk.
De videnskabelige undersøgelser her konkluderer, at der ikke er tale om negative helbredsmæssige konsekvenser for spædbørn som får modermælk og at niveauet af forurening er beskeden og ikke sundhedsfarligt for barnet. Sundhedsstyrelsen siger direkte: "Det er vigtigt at begrænse forureningen - ikke at begrænse amningen." Dette er sundhedsstyrelsens udmelding 2006.
Men det betyder naturligvis at man skal gennemtænke hvad man spiser og at det er godt at gøre sig nogle overvejelser omkring mad, indtag, valg af fødevarer osv.
Jeg håber du kan bruge lidt af dette. Hvis du har brug for at vide noget helt konkret omkring undersøgelser, så kan du jo altid kontakte både sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen og få mere viden end jeg kan give.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske