Brev:
Min søn slår sin lillesøster
25. april 2007
Alder:
2 år, 9 mdr.
Min søn slår sin lillesøster
Hej Helen Lyng Hansen
Jeg har før henvendt mig med et problem og fået et meget brugbart svar så derfor prøver jeg igen.
I oktober fik vi en datter og min søn var på det tidspunkt 2 år og 3 mdr. Han har taget fint imod hende og er utrolig glad for sin søster. Hun får mange kys og kram og over for alle fortæller han at hun er hans. Så ingen tvivl om at han er glad for hende.
Men... i marts startede han i børnehave og er blandt de mindste. Hans sprog er ikke super godt endnu og han kan være svær at forstå for andre. Han er en meget aktiv dreng og måske lidt af en vildbasse. Der er fuld drøn på fra morgen til aften. Han er begyndt at blive utrolig gal når han får nej, hvilket er helt ok og vi prøver at give en kort forklaring men holder fast på vores beslutning. Vi prøver virkelig at være konsekvente. Men her på det sidste er han begyndt at slå og smide ting efter os. Han gør det i 2 situationer.
1. Når vi siger nej til ham, går det ud over hans søster. Han slår hende eller kaster legetøj i hovedet på hende. Nogen gange kaster han også noget efter os, og det er altså ikke kun bløde bamser der bliver kastet.
2. Helt umotiveret og nærmest som en leg, kaster han legetøj i hovedet på sin søster eller slår hende i hovedet eller træder på hende når hun leger på gulvet.
Vi prøver at sige Nej! det må du ikke. Fjerne ham og forsøge at aflede med noget andet. Skælud virker absolut ikke, det bliver det kun værre af. Ofte griner han bare og siger "Jo, må godt". Hvis vi virkelig bliver gale i skrælden bliver han ked af det og nogen gange helt ulykkelig andre gange vred og kaster med noget mere.
Jeg er virkelig ked af det på min søns vegne for jeg vil ham virkelig det bedste, men jeg aner ikke hvordan vi får vendt den her spiral til noget positivt igen.
Det skal siges, at over for andre børn kan han også godt være streng, hvis de skubber, skubber han tilbage. Hvis de tager noget han var igang med at lege med, så skubber eller slår han.
Han er altså også en rigtig sød og kærlig dreng, det er ikke alt sammen ulykker, men jeg håber vi kan få vendt spiralen, så vi kan komme ud af det her igen, for det tærer på os.