Svar: Min søn slår sin lillesøster
25. april 2007
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Det er en stor omvæltning at blive storebror og jeres dreng har jo ikke været så gammel, da lillesøster kom ind i billedet. Selvom han er glad for hende, så er hun ganske givet også rigtig irriterende og får rigtig meget af jeres opmærksomhed og det er derfor naturligt at jeres dreng reagerer.
Lillesøster er ½ år nu og fylder således også mere end tidligere og hun 'fylder' også på en anden måde. Nu sidder hun med ved bordet og får således også en del opmærksomhed der - igen en opmærksomhed som går fra jeres dreng og jeg tænker at det måske er derfor han reagerer så voldsomt overfor hende.
Den bedste måde at forebygge jalousi er at tale med det ældste barn om det lille barn, så den ældste lærer den yngre bedre at kende. Der er en vis status forbundet med at være det største barn i familien og det kan godt være lidt en skuffelse og meget frustrerende, når der kommer et mindre barn til, som man hele tiden skal tage hensyn til og som ovenikøbet får al opmærksomheden og de søde bemærkninger.
Jeg tror det er meget vigtigt at I hjælper jeres dreng med at se sin lillesøster og lære ham hvordan han skaber god kontakt til hende, altså fokusere mere på når han gør det rigtig godt og ønske mere af dette, end på når han slår og det går galt. Jeres dreng har en alder nu, hvor han skal lærer at aflæse andre, han skal lære hvad det han gør, gør ved andre. Det er både i forhold til jer, i forhold til sin søster og i forhold til de andre børn i institutionen.
Hjælp ham med at aflæse andre ved at sætte ord på lillesøsters reaktioner: "Se, hvor hun smiler til dig." eller "Nu græder hun, jeg tror hun skal have en ren ble". Gør det samme i forhold til jer selv, sæt ord på og fortæl hvad det gør ved jer at han gør de ting han gør - at I bliver vrede, at I bliver kede af det osv. Det er vigtigt at lære jeres dreng hvad hans opførsel gør ved andre - både når han gør noget godt og når han gør noget skidt, så han stille og roligt vil blive i stand til selv at aflæse og forstå hvad der foregår uden at føle sig afvist og tilsidesat og det er meget vigtigt.
Det vil styrke jeres dreng, hvis han bliver i stand til at melde tilbage til andre, jer, bedsteforælde osv. hvad han f.eks. mener at lillesøster har brug for. Hvis han kan fortælle at "hun er sulten nu" eller "hun skal nok have en ren ble" og så kan man rose ham for at kunne se disse ting, så han på den måde også får en følelse af at have værdi - også i forhold til den lille.
Når det er sagt, så handler det at slå også meget om, som du også selv er inde på, at jeres dreng har svært ved at give udtryk for sine følelser med ord og derfor også kan miste kontrollen over sig selv.
Hvordan I reagerer betyder meget for, hvordan jeres dreng også videre frem håndterer en situation, hvor han kan komme til at slå eller smide noget efter jer. Nogle gange så kan der ske det at man af forskrækkelse komme til selv at miste kontrollen eller lægge for meget vægt på at vænne han fra det og derved komme til at forstærke handlingen hos ham. Det er derfor vigtigt at man forsøger at tage det stille og roligt og flytter ham væk.
Hvis man som voksen griber ind og skælder meget ud, så kommer skyldfølelsen ofte ind i billedet og det gør det sværere for jeres dreng at styre sig. Jeres handling kan således komme til at forstærke problemet.
I er naturligvis nødt til at beskytte lillesøster og derfor må han ikke hverken slå hende, træde på hende eller smide noget efter hende og sådanne handlinger skal han stoppes i. derfor er I nødt til, når I nu ved at det kan ske, at være opmærksomme på at jeres dreng kan forløbe sig, når han er vred. Derfor skal I være der til at hjælpe ham med at løse eventuelle konflikter, hvor han vil kunne miste kontrollen over sig selv. Derfor skal I være der, når han er sammen med sin søster - de to skal ikke være alene uden opsyn - hun vil ikke være i stande til at kunne forsvare sig.
Der kan være mange grunde til at børn slår, nogle børn bider også og det at slå og bide er et udtryk for at barnet mister selvbeherskelsen og forløber sig. Det tager tid at lære at mestre og kontrollere sin vrede.
Vrede kan således være en årsag. Det kan være vrede som er samlet sammen fra andre situationer eller forsøg på at kontrollere flere frustrerede situationer. Barnet kan også slå i forsvar, fordi han i en gives situation føler sig truet eller bange.
Børn kan også slå, hvis de har erfaring med at blive slået. Det kan f.eks. være børn som får et rap over fingrene, hvis de rører ved noget de ikke må.
Børn kan slå rent impulsivt
Og børn kan også slå som en reaktion på at voksne ikke hører, ikke lytter til, hvad barnet prøver at sige. Når barnet slår, så virker det - det får opmærksomhed med det samme.
Der kan være en risiko for at barnet meget hurtigt bliver sat i bås som "den der slår". Det kan være meget uheldigt, da barnets adfærd kan forstærkes af sådanne forventninger. Det er derfor naturligvis vigtigt, at man prøver at finde en balance. På den ene side ved man at man skal holde lidt ekstra øje og være på vagt og på den anden side, skal man helst prøve at tage det så afslappet som muligt og ikke vise det for meget opmærksomhed.
Det er ikke nemt, men jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske