Brev:
Søvnbesvær og farsyg
26. april 2007
Alder:
11 mdr.
Søvnbesvær og farsyg
Kære Helen
Jeg skriver fordi min datter, Maia, på snart 1 år altid har haft problemer med at sove.
Da hun var helt lille og ny gik jeg med hende i barnevognen i flere timer i træk for at få hende til at sove. Så snart jeg stod stille, vågnede hun. Om aftenen gik vi med hende i armene til hun sov. Det kunne tage 1 1/2 time at få hende til at sove.
Fra hun var 2-4 måneder, sov hun fra kl. 20 - 6 eller 7 om morgenen i sin egen seng. Så lå hun og pludrede når hun vågnede. Nu bliver hun lagt i seng omkring kl. 19.00. hun får aftensmad, et bad, og så får hun en flaske og vi spiller en godnat-melodi for hende. Nogle gange falder hun i søvn ved flasken fordi hun er så træt. Nogle gange kan vi have held med at nusse hende i søvn mens hun ligger i sin seng. Men vi kan ikke forlade rummet.
Hvis vi vender ryggen til hende, går hun helt amok. Hun vågner igen efter ca. 1/2 time, og skal have sin sut. Jeg har lagt sutter rundt omkring i sengen, men hun kan ikke selv finde ud af finde dem. Hun kan vågne op til 5 gange inden vi selv går i seng. Så vågner hun igen mellem kl. 23 og 01, og vil ikke sove i sin egen seng. Vi er efterhånden så trætte af det, at vi bare tager hende med ind i vores seng. Så sover hun det meste af natten.
For en uges tid siden, flyttede vi hendes seng tilbage i soveværelset til os. Vi er meget trætte af at stå op om natten, og begynder at snerre af hinanden, eftersom vi jo snart ikke har sovet ordentligt i snart 1 år, er vi jo også meget trætte. De sidste par dage har hun sovet lidt bedre end hun plejer. dvs. at der er gået mellem 1 til 1 1/2 time inden hun er vågnet efter vi har lagt hende i seng og så har hun sovet til ca. 04 om morgenen. Men så i nat igen gik det helt galt. og sådan er det hver gang det begynder at gå lidt bedre. så bliver den 03 næste nat, og så 02 og så tidligere og tidligere.
Vi prøvede på et tidspunkt at bruge metoderne i bogen "sov igennem uden gråd", og det gik lidt bedre i et stykke tid. Jeg ved ikke hvad der så gik galt, men vi kan ikke lade hende ligge i sengen selv. Hun går helt amok hvis vi prøver at gå ud af rummet. Vi prøvede en enkelt dag at lade hende græde sig i søvn, men det har vi altså ikke hjerte til.
Om dagen vil hun ikke sove i sin barnevogn. Vi kan ikke ligge hende ned, for så går hun amok, begynder at skrige og sætter sig selv op. Så går jeg med hende til hun falder i søvn siddende, og så ligger jeg hende ned under nogen protest så sover hun måske 1 1/2 time. I dagstimerne sover hun maks. 2 timer.
På et tidspunkt kunne vi få hende til at sove i barnevognen ved at skubbe den frem og tilbage i et par minutter, men sådan er det jo så ikke mere, selv dagplejemoderen har opgivet. I dagplejen sover hun på sofaen, hvilket jeg ikke er så glad for, men jeg kan godt se der ikke er så mange andre alternativer.
For at skrive det kort, så vil vores lille dejlige guldklump bare ikke sove. Hun har altid været meget tryghedssøgende, og vil ikke være alene i et rum.
Udviklingsmæssigt synes jeg det går fint, hun kravler og er begyndt at rejse sig. Hun er ved at få sin 3. tand, hvilket jeg selvfølgelig godt er klar over kan skabe en del uro hos Maia, men da det ikke er et nyt problem, afskriver jeg den grund. Hendes ører er blevet tjekket 2 gange, og der er ikke noget galt, så det kan heller ikke være problemet.
De sidste par måneder har hun været helt vildt farsyg. I starten synes jeg det var lidt dejligt, for så fik jeg lidt ro. I en lang periode har det jo kun været mig dig duede. Men nu er det næsten for meget, også for far. Hvis han er i rummet, vil hun ikke være ved andre, heller ikke mig og hun bliver gal og ked af det hvis han forlader rummet.
Hun spiser godt i løbet af dagen. Den eneste flaske hun får er den om aftenen.
Mit spørgsmål er så: hvorfor vil hun bare ikke sove? Hvad skal vi gøre? Hvor længe kan sådan noget farsyge vare, og er der noget vi kan gøre her?
Jeg håber du nogle forslag til hvad vi kan gøre.
Med venlig hilsen S