Svar: Søvnbesvær og farsyg
26. april 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det lyder bestemt som om at lille Maia er en meget tryghedssøgende pige og jeg tror det er meget vigtigt at I giver hende den tryghed nu har behov for. Derfor lyder det også okay at I har valgt at flytte hendes seng tilbage til soveværelset for en periode, hvis I oplever at det har effekt. I skal dog være bevidste om at Maia jo også bliver mere og mere bevidst, således at det ikke nødvendigvis bliver lettere at flytte hende tilbage.
Det lyder helt okay med en lur i løbet af dagen og det lyder også som en løsning at køre med hende, hvor hun sidder op og lægge hende ned, når hun viser træthedstegn - men igen er det jo en balance, for hvis man skal køre med hende i halve til hele timer mod at hun ikke sover mere end 1½, så er det jo også anstrengende for jer alle :(
Hvad ville der ske, hvis I lagde jer med hende, når hun skulle sove middagslur. Så I lå helt tæt og I kærtegnede hende blidt og gav hende en hånd at holde i? Netop det at holde i hånd kunne så være en gennemgående måde for hende at falde i søvn på, så hun om aftenen også kunne få en hånd at holde i og hvor I så sad ved siden af hende. Nogle børn har brug for at man sidder hos dem til de sover og de vil, fordi man er der, holder i hånd osv. faktisk falde i søvn i løbet af 5-10 minutter hvorimod hvis man går, så vil de græde og være ulykkelige og hele putteseancen kan således vare en time.
I kan overveje om I skal forsøge at være i nærheden uden at give hende kontakt - det kunne være ved at ordne strygetøj eller lignende. Så får I noget praktisk fra hånden og hun vil ligge og kunne se jer, føler sig tryg ved det, I vil kunne fortælle hende at hun skal lægge sig ned, at I er der og passer på hende osv. og på den måde få hende selv til at lægge sig, så det ikke er jer der hver gang skal hen og putte hende igen, hver gang hun rejser sig.
Med hensyn til farsyge så kommer det i perioder at barnet foretrækker enten den ene eller den anden forældre. Periodernes længde kan variere og man skal i princippet ikke gøre for stort et nummer ud af det. Hvis far er bedst til at putte i øjeblikket, så lad far gør dette. Det vil så være en god idé at du og Maia laver noget andet sammen i løbet af dagen, så du fortsat føler at I har noget sammen og at hun også kan bruge dig :o)
Håber at I kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske