Svar: Sko - 9 mdr.
26. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Umiddelbart skal man ikke give barnet sko på, før det begynder at gå, eller gøre antræk til at gå. Barnets fod har bedst af ikke at blive formet efter en sko, men at have fri udviklingsmulighed. Derfor er bare tæer at foretrække og alternativt nogle små skinfutter, som du også bruger. Fordelen ved en sådan sutsko er at der er bevægelighed til tæerne, skoen følger foden og den bliver siddende på foden og så er den skridsikker. En sådan sutsko kan derfor bruges allerede når barnet begynder at kravle rundt og gøre tegn til at rejse sig op, da den jo hjælper barnet til at stå fast uden at forme foden.
Ulempen ved disse små skinfutter er dog at de ikke er vandtætte og ikke holder til alt for megen udendørs slitage, så når barnet begynder at gå mere omkring udendørs, så vil det være godt med et par rigtige sko.
Der er nogle retningslinier som er gode at gå efter, når man skal vælge sko til sit barn.
Det er for det første vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Når jeg siger blød, så mener jeg at sålen skal være så blød og bøjelig at man uden problemer kan klemme den sammen imellem tommel- og pegefinger. Derudover bør der være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast. Det er en fordel at vælge en sko med snører eller velkro-lukning, så man kan spænde skoen ind så den sidder rigtig godt om foden.
Man kan godt få sandaler med fast hælkappe som opfylder disse krav, hvorvidt Julie bliver så godt gående at det vil være en god idé må du prøve at se. Umiddelbart tænker jeg at hvis hun ikke selv rejser sig og viser tegn til at gå rundt, så vil et par skidfutter være fine nok - huden ånder jo godt i skind og er det rigtig varmt, så vil hun have bare tæer.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske