Svar: Vågner for tidligt om morgenen
27. april 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tanja
At børnene vågner tidligt om morgenen hænger sandsynligvis sammen med at de også kommer tidligt i seng om aftenen, hvilket naturligvis hænger sammen med at de vågner tidligt om morgenen... Derfor tænker jeg at vejen frem er at trække deres lure lidt, så I ikke får dem puttet for tidligt og I må strække lurene lidt af gangen dag for dag, så de stille og roligt kommer op på at sove måske ½ time senere end nu.
Samtidig tænker jeg også at I gerne må give jeres børn lidt brød, frugt og bær som mellemmåltider, så de for det første bliver holdt lidt igang fordi de sidder i den høje stol og skal spise lidt mere inden de puttes og fordi det har brug for mange hyppige måltider i løbet af dagen, for at I er sikre på at de ikke er sultne, når de vågner.
Det lyder som om de ikke er så vilde med flasken mere, men det er en god idé fortsat at bibeholde den, så de får lidt mælk og jern.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød evt. med lidt frugtmos, vand eller mælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, bær, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10 og sover ca 1 time
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, evt. grøntsagsmos eller kogte grøntsager i stykker, gerne rester fra aftensmaden som lidt frikadelle eller pastaskruer. Vand af kop
Puttes til middagslur ca 13.30 og sover måske mellem 1-2 timer
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, en lille portion yoghurt, frugt, vand af kop og nogle gange måske lidt fortyndet juice, hvis det skal være lidt lækkert
Før aftensmad 17: Lidt grøntsager, gulerod, agurk, majs, ærter og lignende - så behøver man ikke fokusere så meget på deres indtag til aftensmaden, hvor de er trætte og de fleste børn vil gerne spise lidt på dette tidspunkt, men er trætte ½-1 time senere. Så det er en god idé at give dem lidt imens I laver aftensmaden klar. Vand af kop.
Aftensmad 18: Det samme som I spiser, kød/fisk, ris, pasta og lignende, evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert. Vand eller mælk af kop
Puttes til natten med en flaske kl. 19-20
I må således prøve at trække tiden i løbet af dagen, så I stille og roligt får børnene puttet lidt senere. Der er helt fin sammehæng imellem at de sover tidligt og står tidligt op og deres søvnbehov er fint dækket ind - de sover jo i øjeblikket fra 18-05, hvilket svarer til 11 timer om natten og et par timer i løbet af dagen og det er okay. Jeg tænker at det at putte dem lidt senere vil strække tiden om morgenen og samtidig vil deres lure om dagen måske også ændre sig, således at I i løbet af de næste 2 måneder vil opdage at de måske er klar til kun at sove en gang dagligt i løbet af dagen.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med en lidt længere middagslur og ikke længere sove 2 gange dagligt. Jeg kunne godt forestille mig at jeres børn hører til dem der forholdsvis hurtigt vil kunne nøjes med en lur, men det må tiden vise.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske