Brev:
Svært at være storebror
27. april 2007
Alder:
2 år, 11 mdr.
Svært at være storebror
Kære Helen
Nu skriver jeg til dig igen i en anden anledning; nemlig min "store" dreng, der bliver 3år d. 19. maj.
Mathias har altid været særdeles temperamentsfuld, men det er blevet utrolig voldsomt i den sidste tid. Jeg tror selv, det hænger sammen med, at han blev storebror d. 12. februar i år. Det gik meget godt i begyndelsen, Mathias var interesseret i Nicholas og det er han sådan set stadigvæk. Problemet er dog at han bliver mere og mere hård ved den lille.
I starten "nøjedes" han med at forsøge at prikke ham lidt i øjnene, men i går bed han den lille i panden og nu til morgen slog han ham hårdt. Jeg er sådan i tvivl om, hvordan vi skal tackle de situationer. Det kører hurtigt op, hvor vi ender med at råbe højt og skælde ud - og det kan jeg godt mærke, det hele kun bliver værre af. Det skal lige siges, at Mathias ikke er så god sprogligt endnu. Det er dog blevet meget bedre allerede nu, hvor han fik lagt dræn i midten af marts.
Et andet problem er, at Mathias i langt de fleste situationer, hvor vi stiller krav til ham f.eks. at nu skal han i bad, have skiftet ble osv, så bliver han så vred. Han skriger nej og i mange tilfælde ender situationen på puslebordet med at Mathias både slår, sparker og råber og skriger. Det er meget svært at "få ørenlyd" og fortælle ham, at vi godt forstår f.eks. at han ikke vil have bleen på, så selv om vi prøver, er det ikke altid, han hører det, fordi han er så vred og skriger. Nogle gange har vi held med at aflede ham ved at snakke om noget andet eller hente noget legetøj. Men det er langt fra altid, at det hjælper.
Vi har MEGET brug for nogle gode råd til at komme videre. Vi er utroligt kede af, at Mathias har det så svært, men vi aner simpelthen ikke, hvordan vi skal tackle det. Alt for tit ender det jo med, at vi skælder ud, og Mathias græder. Og det er så svært at se, at ens barn har det sådan.
Mange hilsner fra Trine