Svar: Svært at være storebror
27. april 2007
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Trine
Det lyder bestemt som om Mathias har det rigtig svært i øjeblikket og det er der ikke noget at sige til. Der er rigtig mange faktorer som spiller ind.
For det første er Mathias jo blevet storebror og det er nu gået op for ham at lillebror er kommet for at blive og at han skal dele jer med ham - det er ikke altid sjovt og det protesterer han imod. Der er nogen som sammenligner det at få søskende med hvis ens mand kom hjem med en anden kvinde og sagde "Er hun ikke sød, hende elsker jeg, det skal du også gøre og forøvrigt skal hun også sove i soveværelset..." Du kan sikkert tydeligt sætte dig ind i de følelser det ville frembringe hos dig og et eller andet sted er det de samme følelser Mathias har.
I skal naturligvis beskytte lillebror og det er enormt vigtigt at Mathias ikke får lov til at yde skade på Nicholas. Mathias må ikke bide ham eller slå ham og sådanne handlinger skal han stoppes i. Derfor er I nødt til, når I nu ved at det kan ske, at være opmærksomme på at Mathias kan forløbe sig og derfor er det jeres opgave at være der og hjælpe ham med at løse eventuelle konflikter, hvor han vil kunne miste kontrollen over sig selv. Derfor skal I være der, når han er sammen med sin lillebror - de to skal ikke være alene uden opsyn - han vil ikke være i stande til at kunne forsvare sig. Og ja det er ikke rart at tænke sådan, men det er en periode, hvor det er nødvendigt - det vil ikke altid være sådan og de to brødre vil sikkert få stor glæde af hinanden.
I skal hjælpe Mathias med at sætte ord på. Som du selv beskriver så er han sprogligt endnu ikke så langt fremme og derfor er det helt naturligt at han reagerer fysisk, når han mangler ord. Det er dog også de færreste 3 årige som kan finde ud af at beskrive at noget er uretfærdigt, at de er kede af det osv. - det kan selv voksne have problemer med. For Mathias kan et ord som 'Dum' dække det hele og derfor er det meget vigtigt at man lytter til hvad han siger og giver ham lov til at have de følelser han har.
Man kan godt som voksen skælde ud, hvis børn f.eks. siger "dumme mor" - sådan skal børn ikke tale og det skal de jo i princippet heller ikke, men det er meget vigtigt at I prøver at skelne imellem om Mathias f.eks. siger sådan fordi han ikke kan andre ord og det er et udtryk for at han føler sig uretfærdigt behandlet eller om han siger det for at se hvilken reaktion han får fra jer.
Mathias har en alder nu, hvor han prøver grænser og hvor han har brug for at få at vide hvad han må og hvad han ikke må. Der er visse regler som man må følge. Men det er meget vigtigt at I overvejer hvornår og hvorfor I siger Nej! Ofte bliver det til nej, fordi vi er for trætte og fordi vi ikke lytter og derfor er udgangspunktet altid at lytte til barnet og så vurdere - hvad er der egentlig i vejen for at barnet får det, det gerne vil. Børn som oplever at få ja en gang imellem har også lettere ved at acceptere et nej.
Så at lytte er alfa omega. Når du ved, hvad det er Mathias vil, så prøv at genformulere det du tror er hans ønske og den følelse du oplever han har 'Du vil så gerne have en is og så bliver du bare så sur, når mor siger nej'. Det at sige det højt gør, at han kan høre at du har lyttet til ham og har forstået hvad det er han vil. Det er dog ikke ensbetydende med at han får sin vilje.
Hvis man ikke lytter til sit barn, så virker det som at puste til ilden og adrenalinen i hans lille krop pumper bare videre. Men hvis han føler sig forstået, så kan han også bedre falde til ro. Når du sætter ord på dine tanker omkring hans følelser og siger det højt, så giver du ham også en mulighed for at rette dig, hvis du ikke rammer rigtig. 'Jeg er ikke ked af det, jeg er sur'. Naturligvis vil dette blive lettere i takt med at han blive ældre og får et sprog.
I nogle situationer skal man dog ikke sige særlig meget. Her kan det være ganske udmærket bare at sætte sig ned på gulvet. Man kan enten med ord fortælle at man er der 'kom du hen til mor, jeg sidder lige her' eller også kan man bare være der og barnet ved at det kan komme, når det er parat. Stilhed og det bare at være, kan nogle gange være rigtig godt, for netop ikke at give 'brændsel til bålet'.
Man kan ikke undgå frustration hos barnet, for der vil være ting eller situationer, hvor man må sige nej og hvor det at få et nej giver voldsomme frustrationer for barnet. Det er dog ikke negativt, for Mathias skal også lære at tackle det at blive frustreret. Det bliver vi alle en gang imellem og vi lærer jo på et tidspunkt at 'styre vores temperament', at tale om tingene i stedet for at ligge os ned og hamre i gulvet eller lade det gå ud over lillebror. At lære at tackle frustration hører med til at udvikle sig for til sidst at blive voksen.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat. Jeg har for nylig svaret på et spørgsmål som hedder: "Min søn slår sin lillesøster", måske kan du også bruge noget fra dette svar.
Fortsat god solskinssøndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske