Svar: Morgenmad - 6 mdr.
27. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Bettina
Jeg tror du har fuldstændig ret i at Gustav er kørt lidt træt i grød og har brug for noget nyt og noget som smager af mere. Det er okay at du giver ham lidt rugbrødshapsere, hvis han kan kapere dette, jeg tænker dog at han ikke vil kunne spise sig mæt i rugbrød med den alder han har og han har fortsat brug for at få noget mos ved siden af.
Du skriver at du har prøvet med forskellig grød, men hvad med grøntsagsmos? Du skriver at du har givet ham kartoffelmos, men jeg tænkker at du skal prøve at give ham meget mere mos, da du via mos har stor mulighed for variation og smag og da du så kan tage udgangspunkt i jeres egen mad. Netop fordi han er så glad for rugbrød, som jo er det han ser I spiser, så skal du udnytte dette og give ham endnu mere af jeres mad - dog moset, så han kan kapere det og blive godt mæt.
Du kan lave grøntsagsmos af alle slags grøntsager (blomkål, gulerod, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, kål af forskellig slags, selleri, pastinak, persillerod osv.). Du kan lave det selv og du kan også købe grøntsagsmos på glas, hvis du en imellem har brug for at gøre det lidt let og praktisk. Rodfrugter smager af noget og mange børn kan rigtig godt lide dette så det kan være en god idé at lave f.eks. en rodfrugtsmos hvor du blender f.eks. gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak - kog det mørt, hæld lidt af kogevandet fra og blend det med lidt fedtstof og evt. lidt mælk.
Det du skal være opmærksom på angående grøntsager er specielt selleri, spinat, fennikel og rødbede. Han må meget gerne få det med det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen da disse grøntsager har et højt indhold at nitrat.
Ud over grøntsager så må Gustav jo også meget gerne begynde at få lidt kogt kød og fisk og igen kan du tage udgangspunkt i det du spiser. Du kan lave nogle kødboller som du kan have liggende i fryseren, du kan give ham lidt fiskepostej af forskellig slags, du kan bruge laks, torsk eller lignende hvis I spiser noget sådan og du må også gerne give ham indmaden af en frikadelle (kød eller fisk). Mad der er stegt skal du dog generelt vente med.
Derudover tænker jeg som dig, at Gustav nok skal blive glad for grøden igen, han har bare lige brug for en pause, så prøv at holde dig til grøntsagsmos og lidt brød - også som han kan sidde med i hånden i en uges tid og se så om han ikke gerne vil have grød igen. Han må gerne få grøntsagsmos både til frokost og til aften.
Håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og fortsat god solskinssøndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske