Svar: Putning - 14 mdr.
27. april 2007
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det lyder bestemt som om at Nanna er en meget tryghedssøgende lille pige. Hun har rigtig meget brug for at vide at I er der og hun har brug for at I sidder hos hende. Det lyder umiddelbart som om det ikke er nok for hende at kunne se jer og høre jer - I skal helst være i fysisk kontakt.
Umiddelbart er der jo intet i vejen for at sidde hos hende og holde hende i hånden og slet ikke hvis hun så falder i søvn i løbet af 10 minutter. Det er langt at foretrække fremfor at lade hende græde sig i søvn, - hun bliver jo netop bange og ulykkelig hvis I ikke er der, så at forlade hende og lade hende selv falde i søvn af udmattelse og gråd - det synes jeg er umenneskeligt.
Hendes natlige uro tænker jeg hører sammen med at hun har en motorisk uro i kroppen. Det er helt normalt og hænger sammen med at der sker så meget med hende fysisk i øjeblikket. Hendes gråd og opvågninger hænger sammen med at hun oplever mere i løbet af dagen, skal bearbejde flere ting og derfor drømmer mere, men hendes problemer med at lade roen falde over sig hænger sammen med at hun også udvikler sig fysisk.
Det er vigtigt at få hende til at slappe helt af både mentalt og fysisk. Berøring er altid en god ting, at blive strøjet over ryggen eller maven, at blive masseret let under fødderne eller få en mere rigtig massage kan få kroppen til at slappe helt af. Nogle børn vil have stor gavn af at lytte til musik eller en historie og måske vil netop dette hjælpe jeres datter til at vide at hun ikke er alene, selvom I går kortvarigt - så der ikke er helt stille i rummet.
Det hjælper også kroppen til at finde ro, hvis man får lidt varmt at drikke inden man skal sove - i forhold til hendes tænder så skal man jo passe på med mælk lige inden sengetid, men det hjælper nogle børn i en periode og naturligvis skal perioden være kortvarig, så tænderne ikke tager skade.
At gøre dynen lidt lun ved f.eks. at komme et varmtæppe under dynen og fjerne det igen inden hun skal i seng kan nogle børn også synes er rart. Og så er det naturligvis vigtigt at hun har en dyne som putter hende godt - en juniordyne.
Det er rigtig godt at I lader hende selv finde sutten i søvne og godt at det også lykkes hende. Du skriver at hun mosler rundt med lukkede øjne og således mere eller mindre i søvne og jeg tænker at det er vigtigt at hun kommer på sit eget værelse. Der må også være noget forstyrrende for jer alle i at I sover sammen. Derfor tænker jeg at det vil være godt at lære hende at sove på eget værelse, så hun er tryg ved det. Tilgengæld skal hun have lov til at komme ind til jer, hvis hun hen på morgenstunden vågner af en drøm.
Jeg synes også I skal overveje hvor meget hun sover om dagen. Jeg kan ikke ud af dit brev se hvordan dagsrytmen er, men jeg tænker at det vil være 'det normale' at hun kun sover en lur dagligt. Samtidig tænker jeg også at du skriver at I putter hende og forventer at hun sover fra kl. 19-06... måske er det for meget at forvente, måske skal hun først puttes kl. 20 - igen afhænger det af dagsrytmen.
Jeg tænker også at I skal prøve at skelne hendes gråd fra hinanden. Er det utryghed og angst, så skal I naturligvis være der, men er der tale om at hun 'bare' har svært ved at overgive sig til søvnen og således kan finde roen når hun lige har brokket sig lidt, så er det naturligvis okay at lade hende være.
Jeg tænker at tiden arbejder for jer og at det er vigtigt at I giver hende tryghed, hvis det er det hun beder om lige i øjeblikket. Jeg er ikke tilhænger af bare at lade hende græde og selvom I vælger at gå for at give hende ro og mulighed for at falde til ro selv, så skal I ikke være væk i mere end 3 minutter af gangen.
Jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe jer videre. Jeg håber at mine tanker kan bruges lidt videre frem. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske