Svar: High need pige?
27. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Louise
Jeg kan godt forstå du synes det er rigtig hårdt efterhånden og det er jo ikke kun dig, der trænger til sammenhængende søvn, det må din datter bestemt også gøre;o)
Det er meget vigtigt at din datter kommer igang med at spise og derfor er det vigtigt at du får skruet amningen yderligere ned. Du skriver at du nu ammer 4-5 gange i døgnet, da hun nu er 9 måneder gammel må du gerne skrue det ned til 2 gange, det vil sige morgen og aften - 3 gange kan accepteres, men mere bør hun ikke få.
Det er rigtig vigtigt at din datter får plads i maven til at spise rigtig mad, da det er en vigtig forudsætning for at sove godt at man er mæt og tilfreds. Det at spise giver også energi til at bevæge sig rundt i verden og stabiliserer blodsukkeret og det er rigtig vigtigt i forhold til at sikre hende en god balance både hvad angår lysten til at opleve og være oplagt til det og så at blive fysisk og mentalt træt og fornemme at man har brug for at sove.
Jeg ved fra dine tidligere breve at din datter har fået lov til at lege og undersøge maden rigtig meget, men det er vigtigt at hun nu også begynder at spise noget. Du skal naturligvis ikke presse hende til at spise, men du må gerne nøde hende og således forsøge at få noget i hende. Du skal ikke bare lade hende sidde og smuldre maden imellem sine fingre.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Står op og starter dagen med en portion havregrød eller lignende. Vand eller mælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør (den har vi skrevet sammen om før:o)) lidt ost,½ banan eller anden frugt
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10.00 - sover ca 1 times tid
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Grøntsagsmos som stille og roligt bliver til lidt kogte grøntsager i stykker. Rester fra aftensmaden, frikadelle, pastaskruer osv. Vand af kop
Puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk eller lignende med frugtmos, bær, anden frisk frugt + ½ bolle med smør, vand af kop
Aften 18: Mad som I andre spiser og grøntsagsmos, sovs, ris, pasta, fisk, kød mv. Evt. lidt frugtmos med mælk til dessert.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Evt. amning
Nat: Vand
Det er altså vigtigt at hun får mad nok i løbet af dagen og det er vigtigt at du får skruet amningen yderligere ned. Derudover tænker jeg - hvad sker der om natten, når hun skriger... hun gør det jo i søvne eller hvad? Hvad ville der ske, hvis du ikke reagerede, vågner hun yderligere op eller vil hun kunne sove videre af sig selv? Det er meget normalt at børn i den alder både græder, klynker, smasker og virker sultne osv. i søvne, men netop det at de gør det i søvne betyder at man ikke nødvendigvis skal reagere hver gang. Så hvad ville der ske, hvis du ikke reagerede 11 gange?
Med hensyn til High Need Baby - teorien, så er det helt rigtigt som du skriver at man ikke skal putte børn i kasser. Det er dog også sådan at nogle børn er utroligt meget på og har et højt aktivitetsniveau. Disse børn bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side kræver barnet rigtig meget stimulation og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Man kan således meget let stå i en situation, hvor man let kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller at understimulere og skærme for meget og uanset hvad man gør, så opleves barnet som klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Sådan er der børn der er, men hvorvidt man skal kalde dem det ene eller det andet... tja, hvis det hjælper forældre at vide at der ikke er noget i vejen med deres barn eller dem selv, så er det godt og jeg tror det er det vigtigste budskab. Det betyder meget at vide at man ikke er den eneste som står i denne situation.
Tilsidst vil jeg lige sige at det lyder helt vildt at din mand har måtte sige sit arbejde op. Jeg håber at I har det godt med det begge to - alle tre. Dernæst vil jeg sige at I virkelig skal huske at nyde det og sætte pris på det og jeg synes faktisk at I skal tillade jer selv at tage i byen en dag og lade bedstemor passe lillepigen. Det kan faktisk nogle gange hjælpe på nattesøvnen at det er en anden der passer - så bliver vanen brudt og det kan være guld værd,- så overvej det.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske