Brev:
Humør og skift mellem dagpleje og vuggestue
27. april 2007
Alder:
14 mdr.
Humør og skift mellem dagpleje og vuggestue
Hej Helen
Tak for dit svar. Jeg har prøvet gemmelegen herhjemme, og det giver rigtig meget grin, så det er jo perfekt. Desværre er det gået helt i hårdknude nu i dagplejen. Dagplejemoren har sagt fra, og vi skal til møde i næste uge for at tale om Signes fremtid.
Jeg er meget ked af, at Signe nu skal flyttes og starte forfra, for nu har vi brugt 7 mdr. hos denne dagplejemor tilsyneladende uden at Signe følte sig helt tryg, og nu skal vi så starte forfra, men jeg er heller ikke særlig glad for først nu få at vide, hvor slemt det har været, så der skal altså ske en forandring.
Vi har haft besøg af sundhedsplejersken, og hendes synspunkt var, at Signe er en lidt reserveret, stille pige, som dog tager kontakt, når hun har set folk an. Ikke noget unormalt. Hun leger og bladrer i bøger og griner højlydt, når far leger vildt med hende. Sundhedsplejersken var således positiv i hendes observationer. Hun anbefaler en vuggestueplads til Signe.
Det hælder vi også selv til, men jeg er meget i tvivl.
Dagplejemoren siger at hun, hver gang hun rejser sig, siger, jeg går lige ud i køkkenet, på badeværelset osv. Signe kan kravle og nu også gå i begrænset omfang, men selvom hun har alle muligheder for at følge efter, så er det bare ikke godt nok. Dagplejemoren skal sidde på gulvet i værelset. Det er også galt, når de skal ud at lege. Imens børnene får tøj på, brokker Signe sig også. Og det er lige gyldigt, om hun er først eller sidst i køen. Det er selvfølgelig belastende for de andre børn, at de skal høre på Signe hele dagen, men det er jo også synd for Signe, at hun skal bruge så mange kræfter på at være utilfreds.
Vi kan ikke redde situationen, hvor hun er nu, men hvad gør vi dog for ikke at rende ind i det igen?
Vi har tænkt på, om det kan skyldes, at dagplejemoren har været for eftergivende - altså taget hende for meget på armen og undgået så vidt muligt at forlade rummet?
Sundhedsplejersken sagde, at et af de andre børn måske har slået Signe imens, at dagplejemoren var væk. Der kan være mange årsager selvfølgelig, men herhjemme går det jo bedre og bedre med at sidde tilbage alene. Nogle gange leger hun videre, andre gange følger hun efter - somme tider med brok, andre gange uden. Som nævnt er titte-bøh rigtig godt.
Tja det er jo nok svært at svare på mit brev, men lidt input ville være rigtig rart.
Iøvrigt har Signe taget 1,1 kg siden påske. Hun spiser og spiser - 5 halve til frokost, formiddags- og eftermiddagsmad og aftensmad i lange baner. Jeg ved ikke, hvad der går af hende, så nu er jeg da ikke det fjerneste bekymret for undersøgelsen på børneafdelingen. Det er iøvrigt ikke den store undersøgelse, det er kun et vægt og højdetjek. Hun vejer 8,8 kg, er 74 cm og hovedomfanget er 44 cm, så kurverne er i stigende tendens igen - Hurra for det, så kan vi nøjes med en bekymring ad gangen.
Hilsner fra Signes mor.