Svar: Humør og skift mellem dagpleje og vuggestue
27. april 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Signes mor
Jeg må sige at jeg er overrasket over at høre at dagplejen har sagt fra, men på den anden side er det måske det bedste for Signe og jeg synes det er en rigtig god idé at vælge vuggestue i stedet for.
Ofte tænker man jo at et lille miljø vil være rigtig godt for børn, at de ikke er mere end 4 børn, at de kender hinanden, bedre kan overskue tingene osv. Men nogle børn har faktisk brug for at det er lige modsat og måske hører Signe til dem.
Jeg tænker at hun måske vil profitere rigtig godt af at være et sted med flere børn og flere pædagoger. Det vil for det første give hende mulighed for at søge den voksen som hun føler sig mest tryg ved, hun har lidt mere valg her. Hun vil heller aldrig være alene, der vil altid være enten andre børn eller andre voksne og der vil ske meget omkring hende. Det vil være godt både til at aflede hende, men også til at hun ikke føler sig forladt.
Det gør ikke noget at Signe skal starte forfra, det tror jeg faktisk at hun har brug for. Det bliver rigtig dejligt for hende at blive mødt af nogen som ser på hende med nye øjne. I skal naturligvis tale med pædagogerne om hvordan I hjælper hende bedst med indkøringen, om der kan blive tilknyttet en fast pædagog lige den første tid, hvor meget I skal være der osv. Men ellers tænker jeg at det sikkert kommer til at gå rigtig fint og uden de store problemer.
Jeg synes derfor ikke du skal være ked af det, jeg tror det skift er vigtigt for jer alle sammen og jeg krydser fingre for at det hele forløber bedst muligt.
Det lyder som om at Signe er igang med en rigtig god udvikling lige nu og at hun på hjemmefronten klarer at være mere og mere alene og det er super godt. Det skal jo helst starte hjemme da man må gå ud fra at det er der hun er mest tryg. Det lyder også rigtig godt at hun er begyndt at tage på, måske kan hun fornemme at der skal ske en ændring og at I er igang med at finde en løsning - jeg tænker at jeres ro jo også spiller rigtig meget ind på hvordan Signe har det og trives, så det at I måske slapper mere af, ved at hun skal i vuggestue nu osv. er med til at hun også har det bedre.
Det skal nok gå godt det hele, det er jeg slet ikke i tvivl om. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske