Brev:
Spiser mit barn for meget?
28. april 2007
Alder:
7 mdr.
Spiser mit barn for meget?
Hej Helen
Jeg har før skrevet til dig omk. min søns madmængder, og gør det nu igen, da jeg er i tvivl om, jeg giver ham for meget at spise.
Min tvivl er kommet efter nogle dage over hos min mor og hun har i den grad gjort mig usikker. Hun synes, at jeg propper mit barn med alt for meget mad. Hun mener, at han sagtens kan undvære halvdelen, og så måske få lidt hyppigere måltider.
Hun mener også, at jeg propper ham med mad, da vi fik en skidt start. Han skreg de første 5-6 uger dagen lang. Det holdt midlertidig op, da vi fandt ud af, at han var skæv i ryggen, nakken og bækkenet og blev behandlet af en kiropraktor. Skrigeriget startede dog igen en uge efter behandlingerne hos kiropraktoren.
Vores sundhedspl. fandt ud af, at han havde tabt sig over en periode på 3½ uge, hvilket gjorde at jeg startede med at supp. ham med MME på flaske, da han var 7 uger. Min mælkeprod. var dalende, idet jeg de første 5-6 uger "glemte" at spise, drikke og sove, men græd dagen lang pga. min søns gråd, og jeg var ikke stærk nok til at blive ved med at amme for at få prod. op igen. Da han var 3½ mdr. blev han fuld ernæret af MME, da al min mælk var væk.
Han blev et helt andet barn efter han blev mæt, græd aldrig mere, sov mange timer i træk, hvilket han aldrig havde gjort før, og blev i det hele taget mere veltilpas. Så mad var ligesom løsningen på skrigeriet.
Da min søn var ca. 4 mdr. begyndte han at få skemad, da han i en periode kunne konsumere 1000-1300 ml./døgn. Han fandt hurtigt ud af hvad det gik ud på. Vi har endnu ikke tilbudt ham noget mad, som han ikke har kunnet lide. Han ELSKER mad og spiser alt, hvad der bliver serveret. Dog HAR vi set, at han han kan sige fra midt i et måltid, lukker munden hårdt sammen når vi tilbyder ham mere mad, men det sker ikke særlig tit.
Vi trappede langsomt skemaden op og mælkeforbruget ned og i dag ser vores dag stort set sådan ud:
Han vågner omk. 07:30. Vi hygger/leger i en times tid, da han er så glad, når han vågner og virker ikke sulten. Omk. kl. 08:30 får han en stor potion havregrød med en most banan (ca. en hel dyb tallerken fyldt - det som vel svarer til ca. 3 dl) + vand på kop, og han spiser det som regel op. Omk. kl. 10:00 får han 200 ml. MME som han for det meste drikker alt af og sover fra ca. kl. 10:30 til 13:00
Kl. ca. 13:30 får han risgrød/managrød, ca. 1½-2 dl. samt vand på kop.
Omk. kl. 16:00 sover han en halv time.
Kl. 18:00 får han grøntsagsmos, ca. 1-2 dl. + vand på kop. Sommetider får han også frugtmos til dessert; omk. ½ dl. men det er ikke altid. Ikke fordi han siger nej tak, for han elsker frugtmos, men mere fordi vi mener han har fået nok.
Kl. ca. 19:30 får han 200 ml. MME til natten og sover til 07:30
Min søn vejede 10,6 kg for 4 uger siden og målte 74 cm. Han er en rubust dreng, men det er hans far også. Han kravler allerede og forsøger at rejse sig op af alt, men dette lykkes endnu ikke for ham. Han virker stærk og er hele tiden igang. Han sidder/lægger aldrig stille. Han mosler og er konstant i bevægelse, og derfor har jeg indtil nu altid tænkt "han skal have noget energi til al den bevægelse".
Jeg laver al hans mad selv og han får aldrig noget med sukker i, eller fedt, udover den smørklat jeg tilsætter hans grøntsagsmos.
Jeg synes, vi har en rigtig god rytme, men er bare blevet i tvivl, om jeg gør ham en bjørnetjeneste på sigt ifht. at spile hans mavesæk ud ved hvert måltid, således at han ikke kan mærke mæthed når han bliver ældre. Jeg har bare altid tolket hans åben-mund-når-skeen-kommer som et udtryk for sult.
Han gylper eller kaster aldrig op.
Bør jeg sætte hans madmængder ned og evt. tilbyde ham mindre men oftere måltider eller kan vi fortsætte som vi gør nu? Han er jo en meget glad, nysgerrig og veltilpas dreng, godt nok lidt buttet.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Lilou