Svar: Spiser mit barn for meget?
28. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Lilou
Har I det godt? Når jeg læser dit brev, så tænker jeg at det har I. Du har det godt og din dreng har det godt. Han spiser, sover, leger, udvikler sig, er glad osv. og for dig har det været en utrolig stor lettelse at gå over til flaske og skemad. Så hvorfor kan mormor ikke se det?
Man skal passe meget på med at pille ved noget som faktisk fungerer. Jeg kan sagtens se at din dreng spiser store portioner, men det er der jo børn der gør og samtidig tænker jeg at dette også vil ændre sig i takt med at han begynder at spise mere familiemad og således få mad i stykker som skal tygges. Der kommer automatisk ikke så store mængder ned, når man skal til at arbejde mere for føden og ikke bare kan åbne munden for skeen. Jeg tror derfor at tingene stille og roligt vil ændre sig helt af sig selv.
I forhold til at din dreng nu er 7 måneder gammel, så er det måske ved at være tiden at du skal forsøge med lidt rugbrødshapsere - nogle børn vil godt kunne klare dette i 7 måneders alderen, andre vil være 8 måneder før de kan.
Derudover tænker jeg at du i løbet af den næste månedstid måske skal overveje om du skal skære lidt ned på formiddagssøvnen. Måske han selv vil begynde at vågne lidt tidligere og sove kortere intervaller og det skal du så udnytte. Det kan også godt være at hans soverytme vil være som den er lidt længere endnu og det vil også være helt okay - gennemsnitligt vil de fleste børn på hans alder sove 1-1½ time om formiddagen og så sove en lidt længere middagslur og det er den plan du kan overveje om du vil forsøge at skabe - som sagt skal man dog passe på med at ændre på noget som fungerer.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 8: Havregrød med banan, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme (200ml) og puttes til formiddagslur, sover ca en time til 1½.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af grøntsagsmos, så han får både og og ikke kun rugbrød eller mos. Vand af kop. Han må gerne spise 1½-2 dl. mos og så rugbrødshapsere ved siden af.
Puttes til middagslur 13 og sover her et par timer.
Eftermiddag 15.30: Flaske med mme, evt. lidt frugtmos eller frisk frugt
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, stille og roligt mere og mere af jeres mad, gerne brødskorper og lignende at sidde med i hånden. Vand af kop.
Puttes til natten (19.30-20.00) med en flaske og 200ml er helt okay.
Som du kan se så giver dette sammenlagt ikke stor ændring i forhold til det du har skitseret, måske snarere en flaske mere i løbet af dagen... Så jeg synes ikke du skal være bekymret. Hvis tiderne og rutinerne I har for dagen fungerer for jer, så hold fast i dem, og det eneste jeg så tænker du måske skal ændre det er grøden kl. 13.30 - her rugbrød og grøntsagsmos i stedet.
Håber at du kan bruge mine tanker lidt videre og har fået lidt ro i sjælen. Det lyder som om du har en rigtig dejlig dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske