Svar: Mad og lidt af hvert
28. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Mor K
Sikke dog et dejligt livsbekræftende brev du har sendt mig idag. Det er rigtig dejligt at I har det så godt alle sammen og at du trods en dejlig barsel og glæder dig lidt til at komme tilbage til arbejdsmarkedet og få nye impulser:o) Jeg er sikker på at far og søn vil elske tiden alene sammen og det har de også brug for begge to.
Det er rigtig godt at Jens er så opmærksom på verden omkring sig og I skal virkelig udnytte at han er det. Lad ham sidde op i barnevognen og køre med rundt så han kan se og pege og I kan fortælle hvad I ser. Kig i bøger hjemme og lad han se billeder af det I møder på vejen, så han stille og roligt lærer at se et billede af en hund, en hund i virkeligheden og fortæl ham at det er en hund, at den siger vov osv.
Med hensyn til mad, så må han stort set få alt. Han er lige lille nok til stegt mad, men han må gerne få indmaden af en frikadelle og hvis I laver kødsovs, millionbøf og lignende så må han også gerne få det. De almindelige krydderier må han også gerne få - det er netop vigtigt at maden smager af noget, så timian, oregano, basilikum, karry, løg osv. er helt okay. Det er nok mest chili I skal holde jer fra:o) Så han må rigtig gerne få det meste.
Det I skal være opmærksomme på er at så længe han er under 9 måneder så bør komælk og komælksprodukter ikke udgøre mere end hans indtag af modermælk/modermælkserstatning. Derudover bør I vælge produkter med et fedtindhold på 3,5% svarende til sødmælk og produkter af sødmælkstypen.
De meget proteinrige produkter som ymer, ylette og kvark bør han ikke få og ej heller honning.
Med hensyn til Jens og om han vil savne dig, så ja det vil han sikkert. Nogle børn kan godt blive lidt afvisende i en periode, hvor den ene forælder er mere væk - det kan virke lidt som en straf, men det er en del af hans udvikling og du skal ikke tage det for personligt. Det er helt okay at han lige markerer at han ikke er okay med at du pludselig er væk i så mange timer:o) Det lyder dog som om at I har en rigtig god løsning hos jer og som sagt vil det også være guld værd for far og søn at være så meget sammen alene de to. Den tid skal nydes :o)
Jens er tilknyttet jer begge og det vil således ikke være noget problem i forhold til separationsfase osv. Det går helt af sig selv, I skal bare nyde de muligheder tiden giver jer.
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske