Svar: Han vil ikke sove - 9 mdr.
28. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Jeg kan se at din dreng er begyndt at powernappe om eftermiddagen og sådan vil det nogle gange være, fordi han oplever så meget om dagen og drømmer mere om natten. Jeg tænker dog at du skal passe på at han ikke kommer til at sove for meget i løbet af dagen eller sove for sent, da det naturligt vil spille ind på hans søvn om aftenen.
Hvis han powernapper om eftermiddagen, så skal I nok regne med at han sover tilsvarende senere om aftenen og måske derfor først skal puttes kl. 20.
At jeres dreng protesterer mod at blive lagt i seng om aftenen kan altså godt hænge sammen med at han ikke er træt nok på det tidspunkt, hvor han bliver lagt og derfor hellere vil lege og underholdes.
Derudover er det også meget vigtigt at I ikke inviterer til underholdning men er konsekvente omkring det at han skal puttes. Hvis han har svært ved at forstå at han rent faktisk skal sove, så skal I måske forsøge at korte putteritualet ned, så I som udgangspunkt ikke sidder der for længe, men putter ham siger godnat og går ud af værelset. Så må han gerne ligge og snakke og pludre og I kan så vise jer igen, fortælle at han skal sove sige "sssshhh, du skal sove skat" osv. som I gør nu.
Når han så bliver ked af det fordi han har svært ved at overgive sig til søvnen, så kan I sætte jer hos ham, så han får en hånd at holde i og har jer tæt på sig og derfor roligt falder i søvn. Det er altså på det tidspunkt at I skal sidde hos ham og synge for ham.
Kender I mon nogen som har en gyngestol I kunne låne? Jeg spørger fordi jeg tænker at jeres dreng måske ville profitere rigtig godt af at side hos jer i en gyngestol, når han skal sove. Det vil måske få ham til at slappe helt af og give ham den nærhed han efterspørger hvor han gerne vil have jer tæt hos sig. Samtidig vil I slippe for at bære rundt på ham, for han er jo rigtig tung efterhånden. Når I så sidder med ham, så skal I kigge på ham og se hvordan han ser ud og forsøge at putte ham der hvor han er så træt at han accepterer at komme ned i sin seng, men samtidig også registrerer at han flyttes.
Det er vigtigt at han ved at han ligger i sin seng ellers er det man kan risikere at han vågner flere gange og har svært ved at finde roen. Det er kun naturligt hvis man finder ud af at man ligger et andet sted end der hvor man faldt i søvn.
Til sidst vil jeg lige nævne at separationsfasen ganske rigtigt spiller ind og derfor er det meget vigtigt for jeres dreng at vide at I er der i øjeblikket. Det er således en fase i skal igennem. Separationsfasen varer som regel mellem 7-10måneder.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre :o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske