Svar: Vil gå ikke kravle
28. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Celinas mor
Nogle børn springer kravlestadiet over og går direkte i gang med at gå, men det er vigtigt at barnet lærer at kravle, så hvis Celina går uden at kravle, så er det vigtigt at I lærer hende at kravle senere hen.
Det er en rigtig god idé fortsat at lade Celina være så meget på maven som muligt. Hvis hun har god styrke i sine arme, så er der ikke noget i vejen for at du hjælper hende op på alle fire. Du skal her hjælpe hende til at rokke frem og tilbage, så hun får en vægtoverførsel fra arm til ben. Du skal ikke begynde at flytte på hendes arme og ben i håb om at hun så lærer sig kravleteknikken. Men du må gerne hjælpe hende med at holde benene under sig i kravlestilling og så rokke frem og tilbage, frem og tilbage.
Det at din datter kan rokke, dreje, trille eller vride sig rundt på maven er forudsætning for at hun begynder at kravle og som du beskriver det, så tænker jeg at det nok skal komme. Det kræver tålmodighed fra jer begge og det er vigtigt at I fokuserer mere på dette end på at hun skal gå.
Når det er sagt, så kan man og skal man jo heller ikke bremse en udvikling og hvis Celina rejser sig ved tingene og selv begynder at bevæge sig rundt på denne måde, så er det helt okay og så hører hun bare til dem der starter med at gå.
Det er rigtig fint at hun genkender personer og også begynder at sætte lyde på og spørge til ting for at få dig til at fortælle hvad det er. Det er rigtig vigtigt at du udnytter hendes interesse for at lære og hendes nysgerrighed og du må meget gerne begynde at kigge i bøger med hende. Vælg bøger med billeder fra hverdagen og tag hende så med ud, hvor hun kan sidde i vognen og følge med - se/gense hunden fra bogen, hunden i virkeligheden og lærer at den siger vov.
Gode ting at lege med kan være:
Bold, ballon, byggebægre, store klodser, puttekasse, æsker og dåser til at komme ting i, paprør til at råbe og sende ting igennem, køkkenting (skåle, skeer osv), legeting til badet, telefon, trækkedyr, truthorn eller fløjte, snurretop, gynge, papkasse som er så stor at man kan gemme sig i den, pegebøger, musik og dans, sangbøger og gerne sange med fagter.
Det er meget bevægelse og opdagelse som er vigtigt, det handler om at bruge kroppen på forskellig vis - gynge, danse, synge med fagter osv. Så skal I snakke og pludre og udvikle sproget, opleve verden både inde og ude.
Hun lyder til at være en pige i rigtig god trivsel, som er rigtig godt med både verbalt og motorisk, så det er rigtig dejligt:o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske