Brev:
Søvn og rutine
28. april 2007
Alder:
5 mdr.
Søvn og rutine
Hej Helen
Vi savner søvn og rutine I vores lille familie.
Nikolas som nu er 5 måneder gammel har aldrig været god til at sove. De første 3 måneder af vores nye liv var meget hårde. Vores søn ville næsten ikke sove i løbet af dagen – han ville spise (hver time) og holdes. Lagde jeg ham ned på et legetæppe eller lignende skreg han – han ville bare ikke være ”alene”. Han kunne falde i søvn i vores arme, men så snart vi prøvede at ligge ham, vågnede han og ville bestemt ikke sove. Han kunne sove i barnevognen, hvis vi gik en tur, men så snart vi kom hjem slog han øjnene op. Hver aften sov han først til midnat og vågnede så hver 2. time til amning.
Da han blev 3 måneder gammel ændrede han sig en del, hvilket betyder, at han i dag ammes ca. hver 3. time. Han begyndte også at sove lidt i løbet af dagen i sin egen seng, men der er bare slet ingen system i det. Nogle gange kan han sove en lur på 20 min. og andre dage kan han sove hele 2 timer i træk. Han har aldrig kunnet falde i søvn alene, så hver gang han skal sove, skal vi følgende rutine igennem:
Han får sutten og ligger i mine arme. Jeg synger en stille sang (igen og igen) mens går jeg frem og tilbage i huset med ham. Han vrider og brokker sig altid inden han falder til ro. Ofte tager hele dette ”cirkus” 10-15 minutter, og får man ham lagt inden han er helt faldet i søvn, kan man starte forfra.
Vi har prøvet at ligge ham i seng, synge en sang og så sige godnat, men han ligger lidt og bliver så sur. Jeg har prøvet at putte ham med en bamse men med det resultat, at han leger med bamsen, indtil han bliver sur og ”kalder” på os.
Hver morgen ved 6 tiden vågner han og bliver ammet. Han bliver puttet efter ca. 1,5 time, hvor han sover max en time. I løbet af formiddagen kan han sove mellem 20 min og 2 timer. Det samme gælder over middag. Inden aften tager han sig sommetider en lille lur på 30 min. (Dog sover han max 3 timer fra 06.00 til 21.00) Normalt bliver han lagt i seng kl. 21.00, men vågner herefter hver 3. time for at spise. Generelt når han sover skal han have sutten mange gange og en kærlig hånd på brystet eller panden. De dage hvor han ikke vil sove særligt meget i løbet af dagen, bliver han pylret og kan se meget træt ud – han er ellers en sund, rask og smilende dreng.
Jeg håber, du kan skabe dig et billede af vores situation, men det er lidt svært for mig at beskrive den, eftersom ikke 2 dage er ens.
Kan du hjælpe os med at få lidt styr på søvnrytmen i løbet af dagen – og hvad kan vi forvente? Og ikke mindst - kan du give os et godt råd til, hvordan vi får ham lært at falde i søvn alene? Vi forstår ikke, hvorfor han hele tiden kæmper sådan mod træthed og søvn.
Med venlig hilsen
familien T.