Svar: Søvn og rutine
28. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære familien T.
Jeg kan godt forstå at I er ved at være trætte, det må jeres dreng bestemt også være:o) Jeg vil prøve at dele lidt af mine tanker med jer og så må I selv vælge til og fra.
Jeg kan ikke ud af jeres brev se om jeres dreng får andet at spise end modermælk, men ud fra det I beskriver, så tænker jeg at I skal igang med noget skemad. I kan overveje om han skal fortsætte med at få sit mælkebehov dækket via modermælk eller hvordan I har det med et supplement med modermælkserstatning. I nogle familier er det jo meget vigtigt at amme og udelukkende give dette, i andre familier vil det være lige så rart at kunne give en flaske f.eks. til natten.
Derudover tænker jeg at det måske kan være rart for jer at vide, at nogle børn er meget vågne og generelt er meget på. Måske har I set andre spørgsmål her på siden som handler om det man kalder "High Need Babies" og ud fra jeres beskrivelse, så tænker jeg at jeres dreng måske hører til denne gruppe.
Jeg går normalt ikke ind for at putte børn i kasser, men jeg tænker at det kan være rart for jer at vide at I ikke er alene om at synes det er svært. Når man ved at det er sådan han er og at det ikke er fordi I gør noget forkert, så er det måske også lettere at acceptere, lettere at leve med:o)
Nogle børn er utroligt meget på og har et meget højt aktivitetsniveau. Disse børn bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side kræver barnet rigtig meget stimulation og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Man kan således meget let stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller kommer til at understimulere og skærme for meget og uanset hvad man gør, så opleves barnet som klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Disse børn har ofte et ekstra stort behov for kropskontakt og vil helst bæres rundt og protesterer f.eks. mod at ligge i barnevogn. DEt er tit svært for dem at overgive sig til søvnen og de sover meget ofte uroligt og ikke særlig tungt selv når de er faldet i søvn. Generelt sover disse børn også mindre end andre børn. De tåler ikke forandringer og nye omgivelser særlig godt, har det igen bedst ved at være i favn og observere på afstand og generelt har de et meget stort tryghedsbehov og behov for at være meget tæt sammen med deres forældre både dag og nat.
Har I nogensinde prøvet en slynge? Jeg tænker at det at kunne gå rundt med jeres dreng på denne måde måske vil være noget han vil finde ro ved, som kunne få ham til at slappe lidt af og måske få sovet lidt og I kunne samtidig få jeres arme lidt aflastet og kunne måske også få lavet lidt mere praktisk.
I forhold til jeres drengs alder og det faktum at han måske hører til de børn som ikke sover så meget som gennemsnittet, så tænker jeg at I måske skal lave en plan som hedder at han sover to gange dagligt - en formiddagslur og en lur over middag. Jeg tænker at det kan hjælpe jer til ikke at fokusere helt så meget på at "Nu SKAL han sove" for jeg tror det er et meget vigtigt budskab for jer - at han ikke nødvendigvis behøver at sove så meget.
Jeg synes 20 minutter er for lidt, men en time om formiddagen vil være okay, hvis han så kan tage et par sammenhængende timer over middag. Det kan også være at han kan tage 2 x 1½ time og så må det være sådan. Ud over lurene om dagen skal han så have noget mad som mætter ham og jeg tænker at en plan for dagen med 2 måltider skemad, 2 lure og bryst kunne se således ud:
Morgen 6: Bryst
Formiddag 9: Bryst
Puttes til formiddagslur 9.30-10 og sover ca 1 time
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede - evt. med lidt frugtmos på, vand af kop
Bryst og puttes til middagslur kl ca 13 og må gerne sove et par timer her, hvis du f.eks. ved en tur i barnevognen kan lære ham dette
Eftermiddag 15.30: Bryst
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, vand af kop
Bryst og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Bryst eller det er her I måske skulle overveje en flaske vælling eller mme
Nat: Evt. bryst x 1 mellem kl. 23-06, men i princippet er han ved at nå en alder, hvor han i takt med at han får mere skemad vil kunne undvære amning i dette tidsrum.
Mit råd til jer er altså at I bevidst søger at få en fast rytme for dagen både hvad angår mad og søvn og at I begynder at kigge lidt mere på klokken en på de signaler jeres dreng sender, netop fordi jeg tror han hører til de lidt mere sensitive børn:o)
Og til sidst vil jeg lige sige at I ikke skal tro det er skidt at have en så aktiv dreng som I har. Han er en sund og dejlig dreng med masser af gåpåmod til livet og det er ikke skidt, tværtimod:o)
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske