Svar: Drikker markant mindre m.m.
28. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Børn kan godt i en periode indtage mindre mælk og det kan være helt okay. Når man giver flaske så er man jo meget opmærksom på præcist hvor meget ens barn får, hvorimod hvis man ammer, så vil man helt naturligt ikke vide det og kan derfor nogle gange være en bekymring mindre.
Det er fint nok at din dreng drikker 600-700ml mælk- det skal nok dække hans mælkebehov, når han også får grød og mos. Ekstra væske skal du dog så give ham som vand ved siden af og forsøg at få ham til at drikke lidt mere vand.
Derudover så tænker jeg at det lyder som om din dreng i øjeblikket er ved at køre lidt træt i grød og mos og jeg tænker at du måske skal begynde at give ham lidt som smager af lidt mere. Hvis han gennem tre uger har fået det samme så er det nok ved at være lidt kedeligt og jeg tænker at du skal prøve at give ham hirsegrød og boghvedegrød og også prøve at lave mos af f.eks. gulerod, blomkål, broccoli og squash - gerne blandet og du må gerne undvære kartoffel og give ham grøntsagsmos af andre grøntsager som smager af mere.
Varier også grøden med forskellig slags frugtmos.
Du skal naturligvis holde øje med at hans urin ikke bliver for koncentreret og ildelugtende, så er det tegn på at han mangler væske. Giv ham evt. en flaske vand, da det også kan hjælpe på hans forstoppelse også af den grund er det vigtigt at han ikke mangler væske.
Væske tæller for sig og grød og mos tæller for sig. Der er modermælkserstatningspulver i de industrielle produkter, det er derfor du kan nøjes med at blande op med vand, men igen tæller dette ikke med i væskeregnskabet. Skemad kommer ud over væskeindtaget, så på den måde kan du ikke beregne. Du skal regne med at din dreng meget gerne må drikke mellem 750/1000ml dagligt og derudover spise skemad og det vil være godt at de 600-750 ml er mme. Men igen - der er perioder hvor det ikke vil være sådan og hvis han trives med det, så må det være sådan:o)
Jeg synes ikke umiddelbart at du skal trappe skemaden ned. Det er fint med 2 gange dagligt og en lille dl hver gang, så burde der være plads til mælk og vand ved siden af.
Med hensyn til at trille omkring så er det rigtig godt at du laver bevægelege med ham og hjælper ham med at trille omkring. Giv ham luftture i luften som får det til at kilde i maven, brug dig selv og lad ham trille hen over dig, når I ligger på gulvet eller sengen sammen. Det er vigtigt at han er så meget på gulvet som overhovedet muligt. Lad ham trille omkring hvor han bare har en bodystocking på, så er det lettere at bevæge sig. Brug evt. puslepuden hvis siderne er lidt skrå, det kan hjælpe ham med at trille lidt.
Det skal nok komme :o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske