Brev:
Søvnproblemer - 20 mdr.
28. april 2007
Alder:
20 mdr.
Søvnproblemer - 20 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar vedr. min søns renligheds-problemer. Det går langsomt fremad. Denne gang handler mit spørgsmål om min datter, som er 20 mdr. Hun har altid, siden hun var helt lille, sovet utrolig godt i dagtimerne og dårligt om natten. Hun sover fast 2½-3 timer til middag, og bliver til aften lagt kl. 20. Problemet er, at hun nægter at falde i søvn. Hun er en meget meget selvstændig lille pige, som har et virkelig godt sprog og kan og vil stort set alt selv (tager fx selv tøj og sko af og på) - og som siger tydeligt fra, når tingene ikke passer hende.
Hun deler soveværelse med sin storebror, som for det meste falder i søvn med det samme uden problemer. Og så starter der et cirkus uden lige med hende... Hun insisterer på at enten mig eller hendes far (for det meste far, som hun er meget meget glad for) ligger ved siden af hendes seng (tremmeseng) og holder hende i hånden. Ofte holder hun fest, griner og snakker - og hvis vi så går ud af værelset begynder hun at skrige fuldstændig vanvittigt.
Hun finder hele tiden på noget - er tørstig, vil skiftes (selvom bleen er knastør), smider sutten ned bag sengen el. lign. Dette kan der gå en times tid eller mere med. Falder hun endelig i søvn, og man prøver at liste sig ud, vågner hun i det øjeblik man slipper hendes hånd, og så kan man starte forfra. Slipper vi endelig ud af værelset, er klokken som regel så mange at det også er voksen-sengetid...
Efter et par timer vågner hun så igen, og så henter vi hende ind i vores seng, hvor hun sover resten af natten. Min mand møder dog ofte på arbejde meget tidligt og tager afsted ved tre-tiden - og det er svært for ham at komme ud af sengen uden at hun vågner, og så starter balladen igen med skrig og skrål og kalden på far.
Vi er ved at gå helt ned på det - har stort set aldrig tid sammen som par om aftenen fordi al tiden går med at få hende til at sove. Vi har forsøgt i en periode, både hjemme og i vuggestuen, at skære hendes middagslur ned til 2 timer. Det eneste resultat det gav var at hun var træt og irritabel om eftermiddagen og på ingen måde nemmere at få til at sove om aftenen, så det er vi gået bort fra igen. Hun bliver dog, og er i lang tid blevet, vækket senest kl. 15, efter maks. tre timers lur (ville sove meget længere hvis hun ikke blev vækket).
Jeg ved godt vi bliver nødt til at tage kampen op med hende, men jeg har brug for lidt respons - hvordan kan hun sove så fint om dagen (hvor hun bare bliver lagt i krybben og så sover, skal ikke vugges eller gås med eller noget andet) og så dårligt om natten?
Jeg er også bekymret for, om en konsekvent "nu skal du sove, koste hvad det vil"-agtig kamp vil føre noget som helst med sig udover at hun bliver dybt ulykkelig. Det skal også nævnes, at hun, når hun bliver rigtig hidsig, har talent for at begynde at kaste op (uden at være syg)...
Håber du kan give lidt råd.